Wat te doen met een oude gasfles met gas erin?

Tijdens het opruimen van onze berging kwamen we een oude (denk 30+) gasfles tegen waar naar mijn gevoel nog gas inzit (als ik hem opendraai ruik ik een gaslucht). Wat moet ik hiermee doen aangezien de gasfles nog gas bevat en we deze dus niet zomaar bij het oud ijzer kunnen zetten. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
64.3K

Het beste antwoord

Gasflessen al dan niet over de keuringsdatum (10 jaar na laatste keuring) mogen alleen ingeleverd worden bij vulstations of verkopers van propaan- / butaangas, elders inleveren is niet toegestaan vanwege explosie gevaar bij verwerking van de fles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

naar de milieustraat als het echt niets meer is, en anders naar een koeltechnisch bedrijf, misschien zit er nog statiegeld op, dat kan best hoog zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogen niet ingeleverd worden in de milieustraat.
Gewoon kijken of er een merk op staat zoals Shell Esso o.i.d. En dan kijken wie dit merk voert. bijvoorbeeld een jachtwerf ijzerwinkel of professionele verfwinkel. Er zit ( €45,=) statiegeld op als je deze inleveren kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld dit ook voor gasflessen die al "over datum" zijn? Aangezien deze gasfles niet meer echt nieuw is..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De borg krijgt men dan alleen terug als men kan aantonen dat je de fles ook daadwerkelijk daar gehaald hebt, er zit overigens slechts een borg (geen statiegeld) op van 20 Euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arie denkt nog in guldens. :-)
Je kunt naar een winkel voor kampeerartikelen gaan om te kijken of ze daar gasflessen in jouw afmeting hebben. Dan zou je statiegeld kunnen terugvragen en kan de fles worden afgevoerd.
Als dat niet lukt zou ik hem bij de gemeente inleveren als chemisch afval.
In de bron een verwijzing naar soorten gasflessen, met plaatjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je schut, hoor je dan vloeibaar gas? (voelt en klinkt als water)
Zo niet dan is ie zo goed als leeg, als het goed is komt er dan ook niks meer uit, alleen wat oude geurstof: laat de fles een dag buiten staan met de kraan open en je weet zeker dat ie goed leeg is. (eventueel daarna de kraan/ventiel eraf draaien)
Als oud ijzer, mag vaak niet, want gasflessen mogen niet bij het normale oud ijzer.

Zit er nog wel vloeibaar gas in, dan zou ik de fles (op marktplaats) verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef niet snel een min maar jij verdient hem dik. Wat als de fles zo slecht is dat hij dadelijk bij de nieuwe eigenaar ontploft? Wie draait er dan op voor de schade?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zou kunnen dan is ie nu zwaar verroest en dan is jouw antwoord ook gevaarlijk, want inleven betekent o.a. verplaatsen in een auto.
Dan zou je de fles dus moeten laten ophalen. Ik zou hem dan leeg laten lopen of opmaken.
Buiten, als het waait en de kraan niet vol open. Zolang je als particulier eerlijk bent bij verkoop is de kopende partij verantwoordelijk vanaf de aankoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook leeg laten lopen van een dergelijke fles is levensgevaarlijk, butaan- en propaangas zijn zwaarder dan lucht en blijft dan ook hangen in putjes en riolering met alle mogelijke gevolgen van dien. Ophalen doet ook geen enkel bedrijf en tijdens transport, ook al is de ketel geroest, is er weinig tot geen risico, het risico ontstaat pas als het vloeibaar gas gaat verdampen, zeker bij gas dat al langer stilstaat en men niet weet hoe oud het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar (veel) betaalt komt er echt wel iemand ophalen. Als transporteren (denk daarbij ook aan een ongeluk) niet gevaarlijk is, waar zit dan het gevaar voor ontploffing bij verkoop? Als het een beetje waait mengt lpg prima met lucht. Natuurlijk moet je opletten wat je doet, maar bijvoorbeeld die campingaz prik flesjes zijn vele malen gevaarlijker.