Goed geverfd houtwerk (raam en deurlijsten) gaat veel langer mee. De weersinvloeden op dat hout zijn blijkbaar geringer. Hoe kan je dat verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

De is vrij eenvoudig te verklaren, door die laag verf kan er geen water meer in het hout dringen want met dat is nefast, het hout kan krom trekken maar ook uitzetten en inkrimpen waardoor de verbindingen los komen te zitten en .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hout rot onder invloed van een combinatie van twee dingen: zuurstof en vocht. Door goed "dekkend" te schilderen voorkom je dat deze twee het hout bereiken waardoor het rottingsproces wordt uitgesteld (doordat je nooit volledige dichting kan bereiken rot het op termijn toch).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel: je verstopt het hout achter een beschermende verflaag. Het hout komt dus niet direct in contact met bijvoorbeeld regenwater (altijd met opgeloste zuren) of zuurstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De organisme die zorgen voor het houtrot hebben vocht nodig. Als je dit kunt uitsluiten door te verven dan hebben deze organisme geen kans.
Het slechtste is het water dat binnendringt via de kopse kant van het hout.
Sommige houtsoorten hebben een eigen bescherming in de vorm van hars zoals dennenhout, of zuren zoals bv eik dat daarom zeer geschikt is voor buitenwerk, zelfs zonder schilderwerk.
Alleen zorgen dat er via de kopse kant van het hout geen water binnendringt.
Je moet wel zorgen dat het hout niet volledig hermetisch wordt afgesloten van de lucht omdat anders het hout verpulverd, wat niets met rotten te maken heeft.
Robby BB

Toegevoegd na 20 uur:
Water moet niet altijd negatief zijn voor hout.
Zo wordt eik 10 tallen jaren tot wel 100 jaar in het water gelegd, om het hout te optimaliseren.