Kan ik een elektriciteitskabel met de kleuren zwart, groen en groen/geel gebruiken als verlenging tussen de kabel van de wasmachine en de schakelaar?

Aan de muur in de badkamer zit zo'n schakelaar met een touwtje. Hier zitten de nieuwe kleuren bruin, blauw en groen/geel aan bevestigd. Deze kleuren zitten ook in de kabel van de wasmachine. Net bij m'n vader een stuk kabel van zolder geplukt, 3 draadjes dus verder niet naar gekeken. Nu wil ik de boel aansluiten en zie ik dus dat er buiten de aardedraad andere kleuren inzitten, zwart en groen. Kan ik deze kabel wel gewoon als verlenging voor de kabel van mijn wasmachine gebruiken? (snoertje van de wasmachine haalt het helaas niet tot de schakelaar) Zo ja, welke kleur moet ik dan waar op aansluiten? Of krijg ik dan kortsluiting, want zover ik weet is een zwarte draad een schakeldraad..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

het zal niet veel uitmaken zolang je groengeel als aarde gebruikt

verder kan je vanaf dat punt echt niet meer vergissen al zou je ie die andere 2 verwisselen
groen aanhouden als nul is wel de beste
en zwart op de bruine
het enige wat echt telt is dat de draden gelijke of dikkere in doorsnee zijn

als ze dunner zijn dan zou ik toch iets ander nemen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Van binnen is het allemaal dezelfde kleur koper :D,
++ voor de dikte dat is echt het enige waar je echt mee op moet passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektriciteit is kleurenblind. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikte is hetzelfde wat uit de muur komt. Die van de wasmachine zijn volgens mij ook ongeveer even dik, alleen bestaan die uit van die samengestelde frutsel koperdraadjes. Bedankt, ik ga weer aan de slag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij doet het :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nice, nu het mindere nieuws: wasjes draaien :(