Hoe haal je de mortel van oude tegels?

Ik heb wat mooie antieke vloertegels, en wil die hergebruiken. Maar er zitten nog brokken oude mortel aan de onderkant. Hoe kan ik die eraf halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Met een beiteltje en hamer de grove stukken eraf hakken, de rest haal je eraf met HG Limex. HG cement- & mortelresten verwijderaar (limex) verwijdert hardnekkige cementsluier en mortelresten van o.a. alle soorten poreuze en niet-poreuze tegels, plavuizen en niet-kalkhoudende natuursteensoorten, zoals Noorse leisteen, graniet en kwartsiet.
Los een halve liter op in 5 liter water. Het oppervlak vooraf nat maken met schoon water en de gekozen oplossing aanbrengen met behulp van een doek. Schrob vervolgens het oppervlak goed met een schrobber of borstel. Enige minuten laten inwerken en aansluitend nog een keer goed schrobben. Hierna de oplossing van het oppervlak verwijderden met een doek en aansluitend de tegel goed afnemen met schoon water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, maar is als je met hamer en beitel te werk gaan de kans niet groot dat je de hele tegel molt? Ik had nl. al wat op google gezocht en dit werd vaak gezegd bij gebruik van hamer en beitel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een niet te grote beitel nemen en voorzichtig tikken op de achterkant van de beitel, als je de beitel goed plaatst kan er weinig mis gaan.

Andere antwoorden (1)

Grove stukken met een moniertang eraf breken. Daarna kleine stukjes met azijn bedrenken, effe wachten... pizza,... eh dan brokkelt het er zo af!