Hoe werden vochtwerende lakken in de 19e eeuw samengesteld?

Ik schrijf een verhaal over de 19e eeuw waarin een huis gebouwd wordt. Daarvoor ben ik vaak op zoek naar praktische informatie over materiaalgebruik en toegepaste technieken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De verven en lakken in vroeger tijden werden gemaakt op basis van lijnolie en pigmenten.
Dit is door zijn natuurlijke vettigheid meer dan voldoende waterafstotend.
Nadeel was de droogtijd, deze kon vaak meerdere dagen duren tot soms wel enkele weken in de koudere periodes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)