oude riolering vervangen door pvc leiding. moet gelijmd worden. hoe te handelen rond vriespunt?

oude rioolleiding bloot gegraven vanaf 50 cm tot 80 cm aflopend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Hoezo lijmen. De huidige pvc buizen hebben een rubberen ring als afdichting. Beetje vet er aan en in elkaar schuiven. Klaar is kees.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overgang oud/nieuw flexibele rubberen sok en overgang nieuw/oud meter pijp in gresbuis en gedicht met purschuim. Kunnen we eindelijk weer ons ding doen en wassen.

Andere antwoorden (3)

Als je goede PVC-lijm/of andere kit hebt is deze gewoon vriesbestendig. Je kan het alleen tijdens het vriezen aanbrengen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt wel een beetje raar he, alleen tijdens het vriezen aanbrengen...
Dat zou betekenen dat er maar heel beperkt in het jaar pvc kan worden gelijmd, namelijk op het moment dat het bijna onmogelijk is om de grond in te komen doordat er vorst in de grond zit...
En dan heb ik het nog niet eens over hoe ik dat dan binnen moet doen... Ik gok dat je bedoelt dat jet het NIET tijdens het vriezen kan aanbrengen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het woordje NIET vergeten, natuurlijk! Als die lijm eenmaal is uitgehard is er verder niks aan de hand!
Buizen wat warm maken met een haardroger of verfafbrander. Potje lijm goed warm houden en dan lijmen. Daarna misschien een oude wollen deken eromheen totdat de PVC-lijm gedroogd is (gaat snel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In huis worden de pvc leidingen gelijmd (btw boven de 5 gr C!). Buiten wordt er met pvc buis en hulpstukken met rubber manchetten gewerkt. Er zijn aansluitingen op de oude (stenen) gresbuizen. Om de nieuw buis tussen de bestaande leidingen aan te laten sluiten (huis zijde) dien je een schuifmof te gebruiken. Advies: plaats gelijk een ontstopping-hulpstuk buiten. Bezoek www.pvcvoordeel.nl eens om te kijken welke handige hulpstukken er allemaal zijn voor dit soort werkzaamheden.