Kun je een tl-lamp aansluiten op een netsnoer zonder aarddraad?

Hallo,
Ik wil graag een tijdelijke tl lamp op een netsnoer aansluiten. Ik heb alleen maar een netsnoer zonder aarddraad. Daarom wil ik graag weten of het gevaarlijk is als ik een netsnoer zonder aarddraad gebruik. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Als er een aard aansluitpunt op de lamp aanwezig is dan moet je deze officieel gezien gebruiken.
Je kan hem in principe gewoon veilig aansluiten, maar als er iets gebeurd (je weet wel, die kans van 1 op heelveel duizend) dan heb je wel een probleem met de verzekering en dergelijke.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van belang is natuurlijk ook in welke omgeving je de tl-lamp wilt gaan gebruiken. Een vochtige badkamer, een niet 100% droge garage etc...is natuurlijk een tikkie anders dan op bv een overloop
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@SmallBrothe,
Ik moet hem in de schuur hangen, is wel droog maar een hoge luchtvochtigheid. Het armatuur is enkelvoudig geïsoleerd en er zit dus een aard aansluitpunt op. Stel hij maakt kortsluiting en ik heb er geen aarddraad aan zitten dan gebeurt er toch niks totdat ik hem aanraak? En qua verzekering heb je gelijk maar je mag toch 'officieel' ook geen tl armatuur op een netsnoer aansluiten, dan moet er weer een pvc buis omheen voor de verzekering heb ik gelezen of je moet het gewoon met een vmvk kabel doen.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet gevaarlijk. Een TL-armatuur hoeft niet perse geaard te worden, tenzij gebruikt in natte ruimten zoals badkamers etc...
escape
11 jaar geleden
Het is wel degelijk gevaarlijk als er één van de componenten aan de aarding komt zal u het niet weten maar bij aanraking wel voelen.
Er zit namelijk een ballast is waarvan de wikkeling tegen de massa kan komen als die verbrandt is. Normaal zit er ook een ontstoringscondensator is welke een gevoelig onderdeel is voor doorslag naar massa, deze zou ik er zeker uithalen.

Het risico is wel een beetje ingeperkt door de lekstroomschakelaar in de elektriciteitskast.

Conclusie: zonder defect geen probleem maar wel beter om de aarding aan te brengen, koop een stukje kabel 3G1,5 en alles is ok, zoveel kost dat nu ook weer niet en als u die lang genoeg koopt kan u er later nog altijd een verlengkabel van maken.