Waar worden deze aluminum kozijnen (zie afbeelding) geproduceerd?

Het zijn aluminium raamkozijnen. Aan de voorkant (de buitenkant dus) zit een aluminium profiel op en aan de achterkant (de binnenkant) is het van hout. En verder bestaat het uit glas en klapluiken van hout.

Ik heb dat soort kozijnen alleen nog maar in Stroinkslanden, een wijk in Enschede gezien en nergens anders, zelfs niet in het buitenland.

Het raamwerk stamt van de jaren '70. En ook geen enkel ander huis heb ik met zulke kozijnen gezien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

In de jaren '70 kwam het duurzaam bouwen langzaam aan in opmars.
Zo waren er toen ook de eerste gevelimpregneer projecten.

Duurzaam stond in dit geval vooral voor onderhoudsvrij.
Om deze reden werden er aluminium profielen over hout gemonteerd om zo het onderhoud te minimaliseren.
Je hoeft het namelijk niet elke 5 jaar te schilderen.
Deze profielen kunnen in elke profielenfabriek gemaakt zijn.
Daar Duitsland voorop liep met dit soort projecten (Olypisch dorp in Munchen is daar een goed voorbeeld van) komen ze vermoedelijk daar vandaan.

Toegevoegd na 59 seconden:
Daar je het nergens anders gezien hebt kan het om een proefproject gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben 20 jaar geleden onze aluminium pui bij van Hengstum gekocht. Een heel goed bedrijf dat nog steeds bestaat en gevestigd is in Houten. Even Googlen.