hoe maak ik vouwdeuren met onzichtbare scharnieren?

voor mijn woonkamer ben ik nog wat aan het twijfelen tussen vouwdeuren en schuifdeuren. hoe dan ook, schuifdeuren zouden op een andere plaats in mijn huis zeker een supergoede optie zijn. alleen zou ik ze willen zelf maken plus dat, als ze dicht zijn, er een gladde kastenwand is (dus zonder knoppen of scharnieren). hoe kan ik dat verwezenlijken?

Toegevoegd na 52 seconden:
ik bedoel dus accordeondeuren. plastieken vouwdeuren wil ik voor alle duidelijkheid niet. het moet in hout zijn of mdf of dergelijke....

11 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn scharnieren waarvan de ene helft een soort u is en de andere helft valt daar in als je die precies op het randje verzonken in de deurtjes plaatst zie je er bijna niks van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heten gewoon louvredeur scharnieren.Beide bledden vallen daarbij in elkaar en de knoop is maar een fractie dikker dan de bledden zelf

Het beste antwoord

Als je de scharniertjes aan de binnenkant zetten en je laat ze naar buiten toe openvouwen dan zie je ze niet aan de buitenkant. Je ziet natuurlijk wel de lijn tussen twee deurtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Dit zijn toch louvre deuren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar als ze dicht zijn zie je GEEN scharnieren en dat lijkt mij de bedoeling van de vraag. Het is dus een voorbeeld van hoe ze draaien en dat je dan geen scharnieren ziet.
liveisgreat
11 jaar geleden
juist, dat was inderdaad de bedoeling van de vraag : onzichtbare scharnieren.
liveisgreat
11 jaar geleden
hoewel ik drie goede antwoorden kreeg is jouw antwoord het meest aangepast aan mijn noden en mogelijkheden. de foto is heel verhelderend. Ik vraag me wel af of die deuren dan ook echt helemaal glad komen te hangen als je ze dicht doet, maar dat is voer voor een andere vraag. bedankt

Andere antwoorden (2)

Als je absoluut geen schrnieren wilt zien, wordt het een heel gedoe: je zou dan elk paneeltje moeten "inpakken" met stof en tussen de panelen het zaakje dicht moeten stikken. Oftewel je stof wordt het scharnier, kan wel, heel gedoe.

Je kan ook gewoon hele kleine scharniertjes gebruiken en die goed diep laten verzinken, lik verf erover heen en het is bijna onzichtbaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn diverse soorten onzichtbare scharnieren in de handel, o.a. Soss scharnieren en die van Argenta. Deze worden ingelaten in de kopsekant van de deur en hebben openingshoek van 180 graden. Niet het goedkoopste scharnier maar wel erg fraai. Ze zijn verkrijgbaar in allerlei zwaartes voor diverse deurdikten. Te koop bij de betere ijzerwaren speciaalzaken.