Waar komt de naam duct tape vandaan, en waarom word het altijd uitgesproken als ducktape ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Er bestaat geen overeenstemming over het eerste gebruik van de naam "duct tape" of "duck tape".
Een theorie is dat de naam "duck tape" is ontstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Omdat de "duct tape" leek op de toen gebruikte katoenstof die voor tenten en andere regenkleding werd gebruikt, heeft men hier toen de naam "duck tape" aan gegeven. De naam "duck" werd toen gebruikt als synoniem voor katoenstof.
Een andere hypothese is dat de waterbestendigheid van de "duct tape", net zoals die van de gebruikte katoenstof in het leger, de oorsprong van de naamgeving van "duct tape" is. Nadat de soldaten van het slagveld huiswaarts keerden, gebruikten ze de naam "duck tape" omdat deze tape net als de katoenstof uit het leger zeer goed waterbestendig was. Na verloop van tijd is dit toen ingeburgerd.
Een derde theorie is dat men simpelweg makkelijk "duck tape" verstaat in het woord "duct tape", wanneer uitgesproken.
Een andere verklaring voor de naam "duct tape" komt uit de VS. In de VS is heteluchtverwarming (koeling) gebruikelijk waarvan de geconditioneerde lucht getransporteerd wordt door middel van luchtkokers (ducts). Ter afdichting van de verbindingsstukken wordt daar tape voor gebruikt, zodoende "duct tape ". Deze tape moet natuurlijk goed afsluiten en duurzame plakeigenschappen hebben.
bamibal