Kan ik een stalen pen in de grond slaan ,en dan aansluiten op een rand ge aarde wand contactdoos?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dat is wel ongeveer het principe van aarding van een woning. Hiervoor wordt normaalgesproken echter een koperen leiding gebruikt en het is afhankelijk van de ondergrond hoelang deze moet zijn. Ik heb in het verleden wel pennen geslagen van 40 meter en langer. Het is verstandiger dit te laten doen door een gespeciaaliseerd bedrijf omdat je er behoorlijk zware perslucht apparatuur voor nodig hebt. De pen wordt uiteindelijk niet aangesloten op een raangeaarde doos, maar op het aardcontact in de meterkast, zodat de hele woning er mee bediend wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard kan dat. Enkel heeft gewoon simpel een pen slaan geen zin.
Als een pen geslagen wordt wil de gene die de pen slaat wel weten of hij diep genoeg zit. Als hij op die diepte zit zal hij een draad de straat in leggen en dan een meting doen tussen die pen en die draad. Pas als de meting correct is heeft de pen zin.

Zou je gewoon een pen een paar meter slaan heeft het dus zeer waarschijnlijk geen enkele werking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is speciale meet apparatuur nodig om te controleren of de weerstand laag genoeg is. Aan de vraagstelling te zien is de kennis en apparatuur hiervoor niet aanwezig.
Niet zelf doen dus.