onderdeel carnavalswagen langzaam laten draaien hoe?

We zijn bezig aan een carnavals wagen, nu wil ik een onderdeel laten draaien aan zo'n 5/7 tr per minuut. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste zou kunnen doen? Het mag eigenlijk niet te veel kosten, waardoor ik geen frequentieregelaar kan gebruiken.
Het moet op 12/24 ac/dc werken of op 230v ac.
Heb wel een monofasige elektromotor liggen maar die draait 1500tr/min dus dit is geen optie, misschien zou een ruitenwissermotor van een auto kunnen voldoen, maar heeft deze genoeg kracht om iets van 15/20kg te laten draaien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Misschien is het een goed plan om gebruik te maken van een vertragingskast.
Een soort van versnellingsbak met een hoop tandwielen erin waardoor de snelheid tot een acceptabele snelheid word terug gebracht.

Als je een tractor gebruikt om de wagen te trekken, kun je misschien ook gebruik maken van de aftakas.

Als je echt geen andere opties hebt, kun je als laatste redmiddel ook je onderdeel koppelen aan een wiel, dat het alleen draait als je rijdt.

Toegevoegd na 44 seconden:
Als je mocht koppelen aan het wiel, wel zo maken dat het los kan met transport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook het wiel van de wagen gebruiken voor de aandrijving, deze maakt ook niet zoveel toeren tijdens de optocht en met een neer klapbare as is het uit te schakelen als men met een hogere snelheid rijdt.

Nog makkelijker is de ouderwetse methode en het gewoon om beurten met de hand rond laten draaien, dat kan al gerealiseerd worden met twee assen, pignon kroonwiel en een slinger om te draaien.

Overigens kan men ook makkelijk zelf een weerstand (spoel) bouwen om een lichte 12v. motor in toeren te laten afnemen.