Bevriest de grond onder mijn stacaravan?

Ik heb een stacaravan met aanbouw. De waterleiding verdwijnt de grond in onder de goed geïsoleerde vloer van de aanbouw. Vanaf de overgang met de caravan. (afgetimmerd onderstel)
Nou wil ik de leiding boven de grond, naar de caravan toe, met thermolint vorstvrij houden.
In open veld moet je dat ingraven tot 20-60cm diep om je leiding maar hoe zit dat met bebouwde grond. Bevriest die gelijk op met onbebouwde grond?
De leiding in de grond is van tyleen.
Komt ruim een meter van de buiten muur uit de vloer en op de grens met de stacaravan die een geventileerde onderstel betimmering heeft.

Op de foto is de vloer nog niet geïsoleerd. Bij de leiding zit nu een luik in de 20 cm opgehoogde geïsoleerde vloer.

Toegevoegd na 6 dagen:
Basisvraag is: als vorst 20cm de grond in vriest, vriest hij dan ook 20cm onder bebouwing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Onder de caravan is altijd tocht en bij sterke wind zal je er ook de wind voelen.

Dit houdt dus in dat de leiding over de gehele lengte zal gaan bevriezen, een thermolint zal dan mogelijk niet voldoende zijn om de leiding vorstvrij te houden.

De leiding kan men het beste tot tien centimeter onder de grond isoleren met buisisolatie, dit is meestal voldoende om de leidingen vorstvrij te houden.

Bron:

Eigen ervaring bij -18gr. celsius.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thermolint komt altijd onder buisisolatie en houdt, indien goed geplaatst, tot -45.
Advies is ingraven tot 60 cm maar daar kan ik niet bij komen omdat dat onder de vloer ligt. Bosgrond
Bouwzeil
3cm balkjes
Zeil
Nieuwe goed geïsoleerde vloer van 20 cm dik.
Onder de aanbouw kan het dus niet waaien. Alleen de caravan staat hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de caravan bevriest de grond nagenoeg niet. De tocht laat het geheel bevriezen en net die stukken die op de foto staan en zeker de aansluiting van tyleen naar koper inclusief de kogelkranen die kapot vriezen. Als de leidingen geheel afgeschermd zijn tegen de tocht zullen deze ook niet bevriezen. Bedenk dat je in een dergelijke caravan niet meer dan 10 ampere hebt en dat het thermolint er voor kan zorgen dat het maximale stroomverbruik gepasseerd wordt op een dergelijke afstand die jij nu moet overbruggen. Overigens is het niet slim om de leidingen in de bijbouw muurvast te leggen in het beton, dit gaat geheid problemen geven daar de caravan beweegt bij elke stap die je in dat gedeelte zet (en dus ook de waterleiding) wat op den duur voor lekkage gaat zorgen op plekken waar je nooit meer bij kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leidingen liggen los, niet in beton. De leiding van grond tot caravan is maar 1 meter. De ander leiding die je ziet is gas en afgesloten buitenkraan.
Ik heb 16amp. En het thermo lint gebruikt 16 watt. Per meter.
De rest van de leiding loopt vorstvrij binnen.