ovenstekker: Mijn nieuwe oven heeft een dik snoer met 3 draden, terwijl mijn aansluiting 5 aderig is. Hoe moet ik nu een stekker op het snoer zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Een vijfaderige aansluiting is een krachtstroomaansluting (380 volt). Daar kun je niet zomaar een drie-aderige stekker op aansluiten, want die is 230 volt. Je moet dus zorgen voor een 230 volt aansluiting in de buurt van je oven.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vijf draden kunnen de aansluitingen zijn geweest van een Perilex stekker. Een Perilex aansluiting wordt gebruikt voor ovens met hoge vermogens en levert via twee aparte groepen de electriciteit aan de oven.
Gezien dit dubbelfasig is uitgevoerd, kun je een van de fases gebruiken om je huidige oven aan te sluiten. De beschrijving daarvoor zie je in de link met meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de oven aansluiten op de eerste fase van de driefasen-aansluiting. Het is wel zaak om te controleren of het vermogen van de oven niet hoger is dan wat die ene fase kan leveren. De groen/gele draad gaat aan de aardpen, de blauwe aan de N-pen, de bruine (of zwarte) gaat aan L1-pen. Bij een krachtstroom stopcontact staat weliswaar 400 V tussen de afzonderlijke fasen, maar tussen elke fase en nul staat gewoon 230 V zoals bij een enkelfasig stopcontact.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wellicht is het raadzaam om de gebruiksaanwijzing van de oven te raadplegen, vaak is de aansluiting op de oven zelf om te bouwen naar 3 fase aansluiting zodat je het vermogen wat beter verdeelt over de fasen. Je hebt dan wel een nieuw stukje 5 aderige kabel nodig.