Wat kost het vervangen van de fundering van een bestaande tussenwoning uit 1900?

Graag hoor ik zowel wat het kost om het zelf te doen als wat het kost om het te laten doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb geen flauw benul. Veel zal afhangen van de situatie ter plaatse: soort huis, status van de muren, soort fundering, grondsoort, leidingen, bereikbaarheid (straat of andere bebouwing). Wat het kost om het te laten doen kun je het beste uitvinden door één of twee offertes te laten maken. Vaak is dat gratis.
paulus811
14 jaar geleden
Mee eens cryofiel. Waar je je ook niet in moet vergissen zijn de kosten voor tijdelijke huisvesting elders en de opslag van de meubelen. Bovenop de funderingskosten komt ook de prijs van een nieuwe vloer en wellicht nieuwe wandbekleding, want daar blijft weinig van over vermoed ik.

Antwoorden (4)

A. Het is onmogelijk om zelf je fundering te vervangen. Je zult dan ook daarvoor niet de bouwvergunning krijgen die je nodig hebt.
B. Het is ook al onmogelijk om te zelfs maar te schatten wat dat kost. Dat hangt af ven de oppervlakte van je huis, of je al dan niet gemeenschappelijke bouwmuren met je buren hebt, de diepte die er nodig is om op de dragende zandlaag terecht te komen, de aanbevolen hei/schroefmethode, en dan nog eens 100 andere methoden.
Schakel een erkend funderingsbedrijf in voor een offerte die je een hartaanval zal bezorgen.

Toegevoegd na 36 seconden:
Daar moest staan: 100 andere factoren....
AWM
14 jaar geleden
Hey Tiny...
Ik heb geen antwoord op je vraag,maar zet je vraag op de website:
werkspot.nl
daar kun je een klus plaatsen en krijg je antwoord van aannemers enzovoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een stad als Gouda kost het je zo'n Eur 24.000,-. Daar komt nog Eur 8000,- subsidie van de gemeente bovenop.
(Subsidie kan per gemeente verschillen!)
Totaal komt het offertebedrag van de fundering hersteller op Eur 32.000,-.

De aannemer renoveert dan collectief de fundering van heel het woonblok. Gedeelde wanden zijn dan ook in kosten gedeeld. Voordeel is dat de vloer er maar om en om uit hoeft om bij de gedeelde fundering te komen.
Voor- en achtergevels doen ze van buitenaf.

Bovenstaande is gerekend voor een woning uit ca. 1924. Woonoppervlakte van ca. 90m2. Fundering op staal met houten palen en houten kespen. De gebruikte techniek heet funderingsverlaging. De paalkop zagen ze weg, en vullen de vrije ruimte op met een betonbalk en krimpvrije mortel.

Offertebedrag is afhankelijk van het aantal strekkende meters fundering. De oppervlakte van de woning is dus geen prijsbepalende factor.

Zelf doen is geen optie. Daar heb je naar alle waarschijnlijkheid de zeer specialistische know-how en gereedschappen niet voor.

Voor meer info zou je moeten Googlen op funderingsherstel in Dordrecht en Gouda.
Ook de fa. Smit&Zn uit Gouda kan je het nodige vertellen.

Succes, want ik weet uit eigen ervaring dat het je (heel) veel geld gaat kosten en niks gaat opleveren bij verkoop van de woning. Je zit nl. 5 jaar aan de woning vast i.v.m. de verstrekte subsidie. Ga je eerder weg dan moet je het terugbetalen. Nieuwe kopers verwachten een goede fundering en betalen geen euro meer voor de woning!

Kortom funderingsherstel kost veel, en levert je bijna niks op.

Groet, DaddyRebel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kunt doen is het geheel goed stutten en vervogens een U-profiel plaatsen en opvullen met beton. Dit is goed te doen en kost je enkele duizenden euro's. Je dient wel echt twee rechtenhanden te hebben en een paar man voor hulp.