mag ik een aarde draad als stroomdraad gebruiken als ik duidelijk met blauwe isolatie tape aangeeft? Hij zit op een plastic buitenlamp op het moment

Toegevoegd na 42 minuten:
ik vroeg me af of dit aan de eisen voldoet van een binnen installatie, de aarde zit wel op een plastic lamp buiten aangesloten, en volgens mijn bouwbedrijf die de kabels niet willen vervangen is dit geen probleem, dat geloof ik ook wel maar wil dus eigenlijk weten of het aan de voorschriften voldoet, en ten tweede kan dit misschien op termijn wel problem opleveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K

Het beste antwoord

Je mag een aardedraad volgens de richtlijnen NOOIT als een stroomdraad gebruiken. Dat wil niet zeggen dat het nooit gedaan word en dat het niet gaat werken. Maar het mag officieel niet.
Voor een thuisinstallatie moet ik zeggen dat het wel vaker gedaan word om zo het trekken van een extra draad te vermijden. Ik moet zeggen dat ik me daar zelf ook wel eens schuldig aan maak.
Maar bijvoorbeeld in een werkomgeving is het echt uitgesloten dat zoiets gebeurd. Daar liggen de kleuren volgens de NEN gewoon vast en mag dus een aardedraad voor niks anders gebruikt worden als voor aarding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank! heel duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Technisch werkt het, maar het is heel onverstandig. Met electra moet je je gewoon aan de regels houden want anders staat er straks iemand onder stroom omdat hij verwacht dat op die draad geen stroom staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Word wel vaker gedaan, bv aarde draad als schakeldraad, gewoon met zwarte tape merken, geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste oplossing is dat u aan die draden het juist aantal nieuwe draden vast knoopt en de juiste kleuren gebruikt om met de oude de nieuwe erdoor te trekken.
U kan ook de oude er gewoon uittrekken en met een trekveer de juiste bedrading door de buis te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een trekveer in een buis stopt waar al draden inzitten loop je wel kans dat de draden beschadigen.
Dus als je mbv de aarddraad er geen nieuwe draad ik kan krijgen, omdat hij bvb te kort is, kan je beter alle draden eruit halen en dan met de trekveer nieuwe draden trekken.
De oude draden zou je eventueel nog kunnen gebruiken. Ik zou overigens dan wel een aarddraad naar de buitenlamp trekken, want nu zit er wel een plastic lamp maar je weet nooit wat de toekomst nog brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel de oude draden als trekdraad gebruiken of die oude aan een trekveerbinden en dan terug halen met een extra draad aan.