Kan je een cv radiator plat op de grond liggen?

Kan je een cv radiator plat op de grond liggen ( met isolatie er onder) en aan sluiten, en werkt hij dan nog goed?
Het gaat om een 2 plaats zonder convectors.
Is voor een nog te maken wasgoed droogkast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Niet aan te raden, beter ruimte tussen laten, aangezien warmte stijgt kan het dan niet DOOR de radiator heen. Beter om ze gewoon vertikaal met een afstandje van de muur te plaatsen, dan kan de warmte aan beide kanten omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het om 1 plaat gaat?
De radiator blijft gewoon zijn werk doen en de warmte afstaan echter zal er door een geringe luchtstroming (warme lucht stijgt op) niet zeer rendabel zijn.

Persoonlijk zou ik onder in de kast een rooster maken van verwarmingsbuis die een paar centimeter boven de grond ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een radiator die plat op de grond ligt zal nog best wat warmte af geven. maar ideaal is het natuurlijk niet.
het oppervlakte van een radiator moet natuurlijk zo groot mogelijk zijn om de warmte goed te kunnen afgeven het resultaat zal nog wel iets verbeteren door hem 5 a 6 centimeter vrij van de isolatie te houden. normaal werk een radiator door dat de koudelucht over de grond langs tussen en achter de radiator voldoende tijd krijgt om om te warmen voor het opstijgt. de lucht die onder en tussen een radiator opgewarmd is zal niet meer zo makkelijk stijgen. ik denk dat meerdere kleine radiatoren een beter resultaat zullen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar hij werkt een stuk minder.

Wel opletten als het de bovenste/hoogste radiator in het systeem wordt.
De ontluchting is niet gemaakt om plat gelegd te worden, maar daar is wel wat op te bedenken.

Ik zou hem wel een beetje schuin zetten, dan komt de luchtstroom beter op gang. Dat scheelt waarschijnlijk een heleboel.

Eventueel zou je een paar computer ventilatoren kunnen gebruiken.