Hoe kun je het beste trapbekleding verwijderen?

Wij hebben net een huis gekocht en de bekleding moet van de trap af. Ik heb een klein stukje proberen los te peuteren, maar dat lukte al niet. Ik wil graag weten hoe ik dit zonder heel veel gedoe los kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Dit gaat bijna nooit zonder moeite, je zal de bovenlaag er toch af moeten (laten) trekken, daar heb je iemand met sterke armen voor nodig, dan blijft de lijmlaag met wat foam over op de trap, je moet dan uitvinden wat voor lijm er gebruikt is, is het op waterbasis, dan is dit te verwijderen door de lijm te laten weken in water, waarin afwasmiddel of handzeep is opgelost.
Is het niet op waterbasis, dan kun je of met thinner aan de gang, wat heel slecht is voor je gezondheid, dus goede ventilatie vereist, of je huurt een speciale lijmbrander, waarmee je de lijm verbrandt, vervolgens kun je met een verfkrabber de lijm zo wegschrapen, geeft overigens ook een nare lucht af, dus ook hier ventilatie noodzakelijk.
Ook heb ik van mijn buurman gehoord dat inweken met coca cola goed werkt, je moet dan wel de kieren afdekken, want daar druipt het doorheen.
Je moet dus echt flink wat over hebben voor een, uiteindelijk, mooie trap. Succes met deze klus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer het lijm op waterbasis betreft heb ik erg goede ervaring met het losweken met cola. Gewoon goedkope normale cola er over en even laten weken. Vervolgens schraap je het er met een plamuurmes als natte ontbijtkoek er af. Vermoedelijk geeft het bovengenoemde foefje met afwasmiddel hetzelfde resultaat. Gek genoeg hebben oplosmiddelen zoals thinner en verfafbijt vrijwel geen effect op watergedragen lijm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoveel mogelijk materiaal wegsteken. De resten insmeren met flink wat groene zeep. Dag laten weken. Daarna laat de lijm gemakkelijker los.