Bij mijn fiets met 3 versnellingen slipt de 1ste versnelling door. Hoe kan dat?

en is dat makkelijk op te lossen?
zie foto.
ps. had de vraag al eerder gesteld, maar was verwijderd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Een versnellingskabel wordt nooit korter, maar altijd langer (rekt uit). Daardoor verschuift de afstand die de versnellingsstift moet afleggen. Is in principe makkelijk op te lossen, maar zo aan de foto te zien, is alles aardig geroest. Je zou in principe aan het zilveren buisje het zaakje een slag naar rechts moeten draaien, de stift zal dan een heel klein beetje verder uit de versnellingsnaaf worden getrokken. Gaat dit niet of breekt alles af, koop dan een nieuw stiftje met kettinkje.

Afstellen van de versnelling:
1: Versnelling op de laagste stand zetten.
2: Dan het staafje weer vastdraaien aan dat kettinkje, net zodat er spanning op staat, niet strak want dan kun je dus krijgen dat je een versnelling mist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij moet het bij het afstellen ( punt 1) de hoogste versnelling zijn. Zonder stift of kettinkje staat de naaf in de hoogste versnelling. Dus m.i. schakelaar in de 3e versnelling en verder opstellen of klikken tot het kettinkje net 'strak' staat. Zo doe ik het altijd.