Is het veilig om een matras tegen een stopcontact te zetten?

Het stopcontact is verder niet in gebruik. Of is het mss veiliger om er een kinderbeveiliging voor te zetten?

11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Een stopcontact is aanraakveilig, het kan dus ook geen kwaad als je er een matras tegenaan zet. Als er wel een stekker in zit dan kan het wel gevaarlijk zijn omdat bij beweging de stekker of het snoer bekneld kan raken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kinderbeveiliging zal niet nodig zijn, de matras voorkomt al dat een kind een vinger of metalen voorwerp in het stopcontact kan steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
kinderbeveiliging zou meer zijn ter voorkoming van statische elektriciteit of een uitstekend stofje wat verbinding maakt door het matras
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderbeveiliging helpt niet tegen statische elektriciteit, maar daar is bij een stopcontact ook helemaal geen sprake van. Uitstekende stukjes stof geleiden geen stroom en zullen trouwens ook moeilijk zo diep in het stopcontact kunnen doordringen dat ze contact met de spanningvoerende klem kunnen maken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Sommige matrassen hebben een metalen koord, vergelijkbaar met het koord dat de onderkant van gordijnen verzwaart (maar bij een matras is het natuurlijk bedoeld voor de vormstevigheid). Bij een oud matras kan dat metalen koord breken en uit het matras steken. In principe zou dat koord precies in het stopcontact kunnen komen. Ik geef toe dat het vergezocht is, en dat de kans dat dit gebeurt extreem klein is - maar wat is er tegen om voor een luttel bedrag een kinderbeveiliging te kopen, of om het stopcontact open te schroeven en intern de bedrading los te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderbeveiliging er op, hoeft niemand zich verder zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het stopcontact niet meer gebruikt kun je hem ook afplakken met stevig plakband.