Hoe kan ik de druk van mijn regenwater verhogen?

Als ik overschakel maar regenwater heb ik de indruk dat het water er wat trager uitloopt, hoe kan ik dit oplossen?
Mijn regenwater word op gezogen met één DAB Euroinox 30/30 M en word gecontroleerd door één (blauwe) Automatic Pump Control.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Dit is wat in de technische fiche staat: Wateropbrengsten: van 10 tot 120 liter/min. met opvoerhoogte tot max 46 m.
Aanzuigdiepte: 7m.

1e opmerking hierover: geen enkele pomp kan dieper dan 7 m aanzuigen.
2e opmerking: dit is een vrij grote marge voor het debiet en dat komt omdat het sterk afhangt van de toevoer van het water. Als het water niet tijdig in de pomp komt krijgt u dat zeer laag debiet.
3e opmerking: er staat opvoerhoogte 46 m maar dat is wel in ideale omstandigheden MAAR ook weeral met volop aanvoer op niveau 0 m.
4e opmerking: het debiet opgegeven in de technische fiche is gemaakt met aansluitingen van 1" zowel op de aan- als afvoer.
5e opmerking: of die reeel zijn betwijfel ik want er zijn een aantal gegevens NIET ingevuld
6e opmerking: die curven zijn opgesteld met een VOORDRUK van 1 bar op de zuigzijde.
Allemaal twijfelachtige gegevens waarbij men dus niet kan aantonen dat die pomp levert wat ze zou moeten leveren.

Als u die 10L/min neemt moet u maar eens een emmer water van 10 L uitgieten gespreid over een periode van 1 minuut en vul ook eens een emmer water van 10 L met de normale waterdruk van het netwerk en u kan best vergelijken.

Hier is maar één goede raad te bieden: installeer een degelijke hydrofoor van een goed merk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een snelle opmerking:
Pompen kunnen wel water van een diepte van meer dan 7 meter aanzuigen. Of hoe denk je dat grondwater opgepompt wordt?
En hoe ik dat weet? Ik woon zeer dicht bij een brouwerij (de grootste van België) en die hebben hun eigen putten waar ze water oppompen van dieptes tot 55 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt maar die laren wel pompen in hun putten naar beneden zakken.
Onder de 7 meter creëert u namelijk vacuum ! ! !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, laren moet wel laten zijn.

Andere antwoorden (1)

Mogelijk kan de pomp meer druk/volume leveren (raadpleeg de handleiding, of de leverancier), maar als dat niet kan omdat de pomp een te lage capaciteit hebt zul je een groter model moeten (laten) installeren of een hydrofoor (laten) installeren als buffer.