Waarmee kan ik het beste een vuile houtenvloer diepreinigen voordat ik hem in de (white wash)olie zet?

Mijn ouders hebben een eikenhouten vloer afgewerkt met een white wash olie. Deze vloer is verkeerd onderhouden door hem 2 maandelijks met een te agressief schoonmaakmiddel te dweilen. Hier had een speciale zeep voor gebruikt moeten worden, die de olielaag niet oplost en het hout vuilafstotend maakt.

Het resultaat is dat de beschermende white wash olie laag op best veel delen is verdwenen en dat hier vuiligheid het hout in heeft kunnen trekken.

Ik ben ervan op de hoogte dat het schuren van de vloer het beste resultaat geeft, dit is echter wel een vrij heftige ingreep. Om deze reden zou ik èèn keer in de gang willen proberen de vloer diep te reinigen en deze in de white wash olie te zetten.

Mijn vraag is daarom ook. Wat is de beste reiniging die ik kan uitproberen zonder dat ik hier de vloer mee beschadig? Om deze vervolgens direct in de olie te zetten.

Groene zeep, zadelzeep of het huren van een goede stoomreiniger zijn mogelijkheden die ik tegenkwam. Graag advies

De bijgevoegde foto is van het deel in de gang dat er het ergste aan toe is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

Er bestaat geen middel, behalve schuren, om ingetrokken vlekken van een houten vloer te verwijderen, gelukkig bestaan er wel schuurmachines die vrijwel geen stof achterlaten. Dus wil je een goed resultaat, laat de vloer dan schuren, of huur zelf een professioneel schuurmachine.
Natuurlijk kun je bij een vloerenspeciaalzaak navragen of er ondertussen wel iets is, wat schuren volledig vervangt, ik denk van niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb je straks in je opnieuw in de wash of olie gezette vloer een vlek, schuur dat dan direct en zet het geschuurde stuk direct weer in de olie of was, dan hou je je vloer netjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groenezeep was in principe goed. maar was het niet dat de groene zeep van vroeger niet meer bestaat,alleen de naam bestaat nog maar de kwaliteit heeft hier niets meer mee te maken!
Er bestaat echter wel bruine vloeibare zeep,die wel de goede kwaliteit heeft!
Echter niet in Nederland verkrijgbaar,maar in België in verschillende merken.
Het is namelijk een zeep op basis van lijnolie,door het gebruik blijft er namelijk een minimaal laagje over wat ook wat lijnolie bevat en dus het onderhoud op pijl houd.
Het volgende merk uit eigen ervaring bevalt erg goed.
Carolin
Het kost wat moeite maar dan,succes!