Hoe verwijder je oude folie op een acrylaatplaat (perspex)?

Ik heb een grote (oude) acrylplaat gekregen (6 mm) en wil hem gebruiken. Nu zitten er nog steeds oude stukken folie op. Van schilders etc... kreeg ik het advies om achtereenvolgens wasbenzine/ montagekit oplosser/ stickeroplosser en thinner te gebruiken om deze te verwijderen. Ik heb het allemaal geprobeerd maar de folie laat niet of nauwelijks los. Ik kan natuurlijk een nieuwe plaat kopen. Heeft iemand nog een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Als jouw acrylaaplaat al deze martelgangen heeft doorstaan (ik denk in alle redelijkheid dat de plaat door al die oplosmiddelen er niet doorzichtiger op is geworden). dan zou je nog een poging kunnen ondernemen met een fohn. Even warm maken en voorzichtig lospulken. Niet met een scherp voorwerp want dat geeft onherroepelijk beschadiging. Eerlijk gezegd denk ik: als je de kosten tegen de baten en frustratie wil afwegen je beter een nieuwe plaat kan kopen maar hoop dat de fohn nog een oplossing biedt. Mvg. en succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, ga ik proberen. Even terug te komen op de martelgangen. Van te voren wist ik dat er een risico aan zat om vooral met Thinner te werken maar... dit agressieve goedje heeft nauwelijks invloed gehad op de plaat. Daarna goed schoongemaakt met katoenen doeken en ik was verbaasd dat er nauwelijks/ geen schade was.

Andere antwoorden (1)

je zou het nog met pindakaas kunnen proberen ,smeer een dikke laag op de folie en neem een rand mee van de acrylaatplaat mee ,en laat dat een middag intrekken af en toe er overheen wrijven/verspreiden en dan als het goed heeft ingetrokken los peuteren en steeds als je een stukje los hebt de onderkant weer insmeren van wat je aan de bovenkant er afhaalt .succes er mee