Hoe bereken ik makkelijk wat voor stalen latei ik nodig heb?

Het betreft het plaatsen van een nieuw raam in de bestaande zijgevel op de begane grond. Het raam heeft een breedte van 1,60m en een hoogte van 0,70m.

Boven het raam komt nog een 1ste verdieping (hoogte 2,5m) en een zolder (hoogte 2,5m) beide met betonvloer van ca. 25cm.
De buitengevel is een topgevel binnenmuren zijn van kalkzandsteen, gestuct en wel.

Ik schat dat ik aan een 100x150x10mm voldoende heb zowel buiten als binnen maar graag wil ik dit wel even berekenen.

Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Dit kunt u beter laten doen.
Een exacte berekening is namelijk van hieruit niet te maken, niet zonder bouwtechnische gegevens.
Een klein voorbeeld, een plat dak van het zelfde gewicht als een schuin dak geeft al een geheel andere kracht op zowel de muur als op de latei, om deze krachten te berekenen hebben we dus heel wat meer informatie nodig.
mijn advies is dan ook om eens advies in te winnen bij een architect of een bouwkundig expertise bureau.

Soms is voor een dergelijke klus ook een vergunning nodig en dan kan er ook gevraagt worden om bepaalde berekeningen.
Zie ook;
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-met-vragen-over-bouwen-verbouwen-en-bouwregelgeving.html

En in uiterste gevallen heeft u ook toestemming nodig van een eventuele hypotheekverstrekker, uw woning is immers een vertegenwoordiging van het geleende geld.