Hoe moet je een randje van ongeveer 1 centimeter afhalen van een plaat acrylglas?

Wat voor gereedschap gebruik je hiervoor?

Toegevoegd na 9 minuten:
De dikte van de plaat is 5mm

11 jaar geleden
1.1K
Ivana
11 jaar geleden
Waarom gebruik je niet 1mm plaat, goedkoper en hanteerbaarder.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-) Omdat ik de 5mm plaat al in huis heb, en ik geen geld wil uitgeven aan een andere. Waarom heb ik die dan gekocht? Ik wist niet dat er een dunnere variant van was. Deze lag in ieder geval niet bij de bouwmarkt in het schap.

Het beste antwoord

Hangt een beetje van de dikte af. Als het kleiner is dan 5 mm zou ik een stanleymes gebruiken langs een stalen liniaal. Evt Liniaal vastzetten met lijmklemmen. Goed insnijden aan TWEE kanten, dan een lat onder de breeklijn leggen en voorzichtig afbreken. Evt bijschuren (met een schuurschijf op de boormachine). Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
de plaat is 5mm :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je er toch?! Evt met ijzerzaagje in decoupeerzaag, zaaglijn afplakken met schilderstape. Snijden met Stanleymes blijft de voorkeur houden!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Gaat het mes daar dan wel doorheen? Dat het niet uitschiet in mijn hand ofzo? Het lijkt me namelijk best hard materiaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitschieten voorkomen door liniaal vast te zetten. Je komt er doorheen met een stanleymes, maar je moet wel geduld hebben. De twee/drie eerste sneden rustig aandoen, daarna "blind" verder gaan met snijden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt Freekfluweel, ik ga het straks proberen. Ik kom erop terug als het gelukt is :-) (of als het niet gelukt is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is dit ook de beste methode. Inderdaad kost het wat tijd en misschien af en toe het mesje verwisselen voor een nieuw.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Was weer druk de afgelopen dagen. Heb het geprobeerd Freekfluweel, en het is gelukt. Merci

Andere antwoorden (4)

Het gemakkelijkst gaat dit op een lintzaag of eventueel een cirkelzaagtafel. Daarna is het zaak de randen weer netjes te maken. Dit gaat het mooist met een brander. Beweeg de brander met de punt van de vlam langs de beschadigde zijkant. Doe dit niet te langzaam want dan gaat het smelten. Je zal zien dat de zijkant weer mooi transparant wordt.

Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat word een lastige, ik heb wel wat gereedschap...handzaag, ijzerzaag en zelfs een decoupeerzaag, maar dat zijn de enige zagen die ik heb. En een brander heb ik ook niet :-( zelfs geen gasfornuis met een wokbrander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snijrand achter een plint,
dan de decoupeerzaag pakken met een fijn zaagje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel belangrijk dat de onderkant van de decoupeerzaag geen krassen maakt. Afplakken met schilderstape helpt, maar dan moet de zool van de decoupeerzaag wel netjes glad zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met zagen ook goed opletten op het zaagsel en vooral opletten dat je niet te snel zaagt ivm de hitte waardoor het acryl smelt en de zaag vastloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ katoen: helemaal gelijk, daarom mijn voorkeur voor de lintzaag.
@HeerVoldermort: als je in de buurt van Arnhem woont, even een PB'tje
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Beerenburger, helaas ik woon in Amersfoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt vragen of ze het bij de fixit of hubo voor je doen, daar moet je dan wel voor betalen. Of bij een hobby- werkplaats?
Klinkt heel raar. Maar ik zou het met een vijl doen.
Mooiste resultaat maar je bent even bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Gelukkig komt de snijkant achter de plint te zitten, dus die zie ik gelukkig niet. Ik heb geen idee of het echt met een vijl kan, want ik heb nog nooit met dit spul gewerkt. Maar als het echt een mooi resultaat geeft vind ik het een goed antwoord, alleen niet voor mij van toepassing. De plaat komt naast de vaatwasser tegen de muur te zitten. De muur is mooi geel geverfd maar helaas is er een paar keer koffie tegen de muur gegaan doordat er nog wat in het kopje zat terwijl dit in de vaatwasser gezet werd. En er zat ook tomatensoep op. Ik heb de muur nu weer geverfd en nu wil ik die plaat ertegen als bescherming.
Als de snijkant dan toch niet zichtbaar is kan u dit makkelijk met een wipzaag doen.
Leg wel een vod tss de plaat en de onderplaat van de zaagmachine om geen krassen te maken in uw plaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat het vrij dus is zal zagen wrss niet gaan lukken als er zo'n klein randje af moet. (het buigt en kan rafelig worden als gebruikt men zaagje met fijne tandjes)

heb het zelf nog nooit gedaan maar zou het op de volgende manier proberen:

randen afplakken met tape (tot waar je moet zagen) en tussen 2 platen klemmen. (hier wel doeken tussen doen om krasjes te voorkomen) en de boel vastzetten met lijmklemmen en mogelijk een bankschroef als het gaat passen (lijmklemmen zijn om het hout vast te houden dus) ;-)

het deel wat boven de platen uitsteekt (die cm welke eraf moet) met een vlakschuur bewerken (eerst grof zodat het opschiet, en daarna fijn als je bijna op de planken komt)

een dremel met mini cirkelzaag zou eventueel ook kunnen lijkt me geen oplossing bij een langer te bewerken stuk (zigzag/zwabberen?)