Hoe verwijder ik een soldeer t-stuk?

Ik zit hier met een waterleiding waar een afgebroken t-stuk op zit, hier wil ik nu een gewone koppel soldeer stukje op zetten, maar hoe krijg ik ook het oude soldeer t-stuk er af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (6)

*Ik ben geen professional op dit gebied

Is het niet mogelijk om deze koppeling eraf te zagen en er een nieuw stuk tussen te plaatsen?
Als je een koppelstuk verwijderd dan blijven er denk ik altijd resten achter die het nieuwe koppelstuk in de weg kunnen zitten/niet goed laat hechten.

Verder lijkt me het dat je de buis kunt verwarmen en dit koppelstuk eraf zou moeten halen, althans dit is zo met chipsets het geval en solderen is solderen lijkt me :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er een brander op zet, kan je het er zo afhalen. Soldeer smelt bij ca 200 graden, dus hou er rekening mee dat het water in de leiding gaat koken en kan gaan spetteren als het nog te dicht in de buurt van dat T-stuk zit. Zorg dat je iets er achter houdt (een oude tegel of zo), anders krijg je lelijke brandplekken op de muur.
Daarna met een schuurpapiertje helemaal rondom goed schuren, dan haal je het meeste van de soldeer nog weg zodat je klemverbinding goed lekvrij kan worden aangebracht.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Je zou hem met een pijpensnijder er af kunnen zagen als je die heb en anders met een gasbrandertje het soldeer voorzichtig weer vloeibaar maken dan haal je hem er zo weer af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal de leiding leeg moeten laten lopen en een soldeerbrander moeten regelen om het er het netste af te halen. De brander heeft meestal een kopstuk welke je om de buis kan haken, zodat alleend e buis verwarmt wordt. Echter, voor de zekerheid kan je een stukje gipsplaat of tegen er achter plaatsen om te voorkomen dat je muur te warmw rodt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst water zo goed mogelijk weg laten lopen, dus hoofdkraan dicht en kranen aan weerszijden van het koppelstuk open zetten en vanaf de hoogst gelegen kraan de leiding goed doorblazen.
Als er ter hoogte van het koppelstuk nog water blijft staan dan kan het zeer lang duren eer je het koppelstuk warm genoeg kunt stoken. Kranen open laten staan zodat achtergebleven water in de vorm van stoom kan ontsnappen.
Als alle drie de leidingen nog aangesloten zijn is het wel nodig om de bevestigingen van de doorlopende leiding helemaal los te maken over een lengte van enkele meters.
Als je nu de koppeling hebt verwarmd kun je met een stuk hout gemakkelijk de leiding van de zijleiding wegduwen.
Weer opstoken en nu de doorlopende leiding van de muur vandaan trekken zodat de einden uit de koppeling schuiven. De koppeling (heet) met een waterpomptang wegtrekken. Soldeerresten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet de beschikking hebt over een soldeerbrander kunt je het beste het t stuk met een stukje van de pijp afzagen. Haal in de bouwmarkt een meter koperen waterleiding en enkele passende koppelingen en de klus is zo geklaard.