Hoe kun je het beste een ijzeren staaf zagen?

Ik zou een ijzeren staaf zagen en dat zou makkelijk zijn met een ijzerzaag maar het valt tegen. Hoe zou je het beste een ijzeren staaf kunnen doorzagen, zijn er bedrijven die het voor je kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Het snelste en gemakkelijkste is een haakse slijper.
Een beetje klusbedrijf of autogarage heeft deze vast wel.
Maar zullen dergelijke zaken niet gauw uitlenen.
Mischien dat je het mee kan nemen om het daar terplekke door te laten slijpen.
Wellicht is er iemand in de buurt die zo'n ding heeft liggen.
Even rondvragen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Slijptol, met doorslijpschijf (de dunne). Als het een holle buis is en niet al te groot in diameter: pijpensnijder. Ook een decoupeerzaag met ijzerzaagje moet wel lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt onder 45 graden? Neen, helaas niet, is voor de loodgieter ook niet echt handig/praktisch. Wordt het toch de slijptol. Eerst grof doorslijpen met een doorslijper, daarna met afbraamschijf (de dikke) tot op de millimeter bij schaven.
Er is vast wel even een buurman die een slijptol heeft, o een slijpmachine. zo'n ding kun je ook huren maar dat kost een hoop. Bo=rent bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slijpmachine is geheel wat anders dan een slijptol!
hoi Janny,

heel toevallig heb ik hetzelfde probleem aan de hand, maar dan een vierkante 'staaf' van maar liefst 80x80mm!!

moet mooi recht worden afgezaagd, dus twee keer.
één keer heb ik het nu gedaan, moet dus nóg eens.
dan heb ik een massief blok van 80x80x100 mm.

hoe? dat was jouw vraag.
welnu, op ellebogenstoom, oftewel handzaag.
het duurt even, maar na enkele uren noeste arbeid heb je wat.
elke dag een stukje zagen, want je hele lijf doet er zeer van.

dan moeten er nog gaten in, waarvan één gat van 28 mm.
voor dat probleem heb ik nog geen oplossing bedacht.
het antwoord is nu wel duidelijk, als je geen buurman hebt die het voor je wil/kan doen, moet je zelf aan de slag.

suc6!

ohja, voor dat grote gat van mij, zoek ik iemand in de buurt van de Hoeksche Waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80x100: grote slijpschijf nemen (100 mm). Van beide kanten inslijpen (grof), daarna met afbraamslijper nauwkeurig netjes de zaagsnede bijschaven. Gat eerst maken met een kobalt-boortje van zeg 6 mm. Blijven koelen met olie (dus je hebt een handje extra nodig). Daarna doorgaan met 10mm, 15 mm etc. Vervolgens met 28mm (blijven koelen met olie!). Dergelijke boren kan je krijgen op de weekmarkt/rommelmarkt. Indien bot, zelf even bijslijpen (op slijpmachine of slijptol, doe wel voorzichtig!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Freek, jouw manier werkt prima, maar dan moet je wel een volwassen kolom of tafel boormachine hebben. en die heb ik niet, ook geen schaafbank, geen grote draaibank, etc.
het gat moet netjes en zuiver worden geboord.
ach, ik heb de hele zomer de tijd. groeten, Dré