hoe kan ik een muur behangen zonder de muur te hoeven beschadigen bij het verwijderen van het behang?

Ik erger me dood de muren van studenten kamer. het is het soort oneven ruwe muur, met van die spikketljes. het geeft me een gevoel van iets heel ouds of iets onafgemaakt. ik wil graag een mooie gladde muur zoals met panelen ofzo maar hoe kan ik dit doen zonder te hoeven lijmen of diep boren, zodat ik het weer kan opleveren zoals het was als ik vertrek?

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry voor de taalfouten zo, ergert het me!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

Als het puur cosmetisch is: behang laten hangen. 3 rachels plaatsen (hier moet je even voor boren) en dan bekleden met gipsplaat of als het echt niks mag kosten met hardboard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan ik dit doen zonder te hoeven lijmen of diep boren,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van hoe breed die muur is, kan je ook een voorzetwand maken, die je er gewoon tussen klemt (wordt veel gedaan op filmsets). Je kan er echter dan geen (zware) dingen aan hangen. Je maakt een geraamte van hout dat dat aan beide zijden 3 cm korter is dan de muur, en deze klos je dan uit met wiggen. Daaroverheen een lat (lijst) en je ziet er niks van. Bij verlaten pand: deklatten erafhalen, wiggen weghalen en het hele zaakje kan zo de skip in (geen spijkers/schroeven nodig).
De eigenaar zal waarschijnlijk deze muren zo vlijmscherp hebben gemaakt om te vermijden dat er vanalles tegen de muren wordt gehangen (posters ed.).

Zulke muren glad maken zonder te boren of te lijmen lijkt mij eigenlijk onmogelijk.
Behangen zal niet lukken met die vlijmscherpe kantjes, de muren glad maken dmv bezetting ook niet want dat is evenmin onomkeerbaar.

Indien zo'n muur vlak naast je bed is kan ik me voorstellen dat dat vreselijk is en dat je je al wel ns zal kwetsen.

Misschien is het een optie om gordijnrails tegen het plafond te monteren waaraan je dan een gordijn hangt zonder vloeite : strak dus.
Aan de onderkant (vb de plint) kan je dan misschien velcro kleven zodat je strakke glad ogende beklede muren hebt.

Als je je studentenkamer dan verlaat hoef je gewoon de grodijnrails en de velcro strip te verwijderen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij bouwmarkten zoals de Gamma of Praxis verkopen ze tegenwoordig hele grote dunne panelen in allerlei motieven, met bijv houtstructuur maar ook glad.

Die panelen zijn gok ik, 1,20 m bij 2,40 m er er bestaan strips om ze tegen elkaar te maken.

Die zou je tegen de muur kunnen zetten en met een lat aan de boven en onderkant vast kunnen zetten (of zelfs met magneetstrips als je die ten minste op de bobbelmuur vast krijgt).

Ik denk echter wel dat het een fikse investering is.

Ik zou toch een rol dik behang proberen met een hele dikke laag behanglijm, lukt het niet zijn de kosten niet zo hoog en werkt het stoom je dat er zo af als je vertrekt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja glasvezelbehang kan goed overal overheen.
Plak grote posters met fotolijm op je muur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een voorzetwandje kan je er in principe gewoon los voorzetten. Zolang ie maar ergens vastzit zodat ie niet naar vooral valt.
Je kan er dan alleen geen planken of zwarte dingen aan hangen.

Als de kamer niet al te groot is en je doet het bij alle muren, dan kan je het zien als een grote kartonnen doos, de wanden houden zichzelf vast.

Hoe groot is de kamer en belangrijk: wat mag het kosten?