Wat moet je doen, als je vermoed, dat er asbestplaten onder de dakpannen van je huis liggen?

Ik heb een dakkapel laten plaatsen. En toen ze bezig waren, om het gat te maken, zei de leider van het team...verpak deze platen maar in dubbel plastic en breng het naar de milieu afval. Volgens mij is het asbest.

11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Bij asbest is het zo, dat als je er niet aan gaat rommelen, dat er dan niks aan de hand is. probleem in uw geval is dat de bouwvakkers waarschijnlijk in de platen hebben zitten zagen, om de opening te maken voor de dakkapel. zou echter ook kunnen dat ze hele platen hebben verwijderd, omdat dit zo uitkwam. vraag dit dus na bij het bouwbedrijf.

als er gezaagd is ( hadden de bouwlieden officieel helemaal niet mogen doen), dan is er grote kans dat er asbest deeltjes vrij zijn gekomen. deze deeltjes vormen het gevaar. deze deeltjes moeten door een gespecialiseerd bedrijf verwijderd worden. zitten wel grote kosten aan vast. informeer dus eerst bij het bouwbedrijf hoe het nu precies gegaan is.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
jacob46
11 jaar geleden
Dat zei die man ook. Zolang er niet in gezaagd word. Ze hebben het gewoon met een moker aan stukken geslagen. Echt veel was het nu ook weer niet. Het was ong 4 mm dik en heel gemakkelijk te breken. Zelfs met je vingers
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
tja, kapot slaan is net zo fout als zagen. ook bij het kapotslaan kunnen er kleine deeltjes vrij komen. ik zie dit veel vaker bij bouwvakkers, dat ze veel te lichtzinnig denken over asbest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, als je het niet gaat zagen of kapot slaat met een hamer of zo, komt er geen asbest vrij in de lucht.
De structuur van asbest is dat het allemaal kleine scherpe haakjes zijn, die in elkaar grijpen.
Alleen als je het gaat zagen of bewerken, kunnen die kleine deeltjes in de lucht komen.
En dat is niet gezond. Dat is dan alsof je scherpe deeltjes glas inademd.
jacob46
11 jaar geleden
Okee. Maar het gaat om mijn vraag. Zal ik iets duidelijker wezen. Ik woon op een hof met 34 woningen. Weet zeker dat het bij de andere woningen precies zo is. Maar mag er onder dakpannen tegenwoordig nog asbest zitten? Ik neem aan, dat de woningvereniging dit toch wel zal weten. Mits het asbest is, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er mag tegenwoordig geen asbest meer zitten in woningen.
Een woningbouwvereniging weet niet welke van hun woningen asbest bevatten. Dat komen ze alleen te weten als iemand ze daarop wijst.
Je zou ze kunnen bellen en zeggen dat je een vermoeden hebt dat er asbest zit in jouw huis.
Waarschijnlijk komen ze het dan kostenloos vervangen voor een ander materiaal.
Ik zou er verder niet op in gaan. Als her asbest betreft gaat dat heel veel geld kosten om e.a te verwijderen. Zorg ervoor dat al het rest materiaal wat zichtbaar is afgedekt word zodat geen vezels in de woonruimte terecht kunnen komen. Buiten zat e.a wel weg regenen of weggeregend zijn ...
Of je kan bouw en woning toezicht vagen e.a te onderzoeken en die zullen dan zeggen dat het schoongemaakt moet worden.... Nou dan komen er nog 5. Dakkapellen bij of 10.....kortom maak dan je borst maar nat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet pas zeker of je met asbest te maken hebt als je het in een laboratorium hebt laten onderzoeken. Stuur dus eerst een stukje op naar een lab, zodat je zeker weet of je wel of niet met asbest te maken hebt.
Als het asbest is, kun je bij je gemeente vragen of ze zgn. doe-het-zelf pakketten hebben. Hierbij mag je als particulier vaak tot max. 35m2 zelf verwijderen.