Als ik thuis de waterkranen open zet ruik ik sinds enkele weken een sterke algen/zeewiergeur. Wat is dit en hoe komt dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag kun je beter stellen aan de leverancier die jou van water voorziet! Het kan zijn dat er een defect is bij het waterzuivering systeem.

Het beste antwoord

Tap eens wat water af net na de watermeter en ruik eens of dit hetzelfde is. Zo ja contacteer de waterdienst. Zo niet moet u eens controleren of er in de huisinstallatie ergens dode stukken "dead end" zitten, dat zijn stukken leidingen die zelden of nooit gebruikt worden.
Dat kan bv een leiding zijn die klaar ligt voor uitbreiding en een waterkraantje voor in de tuin of een annex gebouwtje.
In deze stukken kan het water kapot gaan en het leidingwater contamineren.
Als er zo leidingen zijn dan moet u die eens grondig doorspoelen en de slechte geur zal in dat geval verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Roger, voor de begrijpelijke uitleg! +1

Andere antwoorden (2)

Er vanuit gaande dat de waterkranen zijn aangesloten op het schone water van het waterleidingbedrijf moeten dat soort geurtjes uit de afvoer komen. Wellicht is de buis gebroken en staat er op een verborgen plekje een plas rioolwater.
Een tweede mogelijkheid is dat er iets in de buis zit wat aan het rotten is. In dat geval zou ik de "zwanenhals" onder de wasbak eens los halen en deze goed schoon maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vooral te merken als de douchekraan open gezet wordt en het gaat wel degelijk om wateraanvoer, niet de afvoer. De afvoerkolkjes worden regelmatig gereinigd en ontstopt en ruiken niet. Vraag me af of waterleidingsbedrijven in bepaalde tijden van het jaar anti-mosmiddelen ofzo gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve wat een heel klein beetje chloor komt er in principe alleen zuiver water uit de kraan. Dat chloor is zo weinig dat je het (vrijwel) niet ruikt of proeft. En ruik je het wel, dan ruikt chloor zeker niet naar mos of zeewier.
Als de afvoer buizen schoon zijn, dan vermoed ik dat mijn eerste optie waar is, en dat er ergens een lekje in de aan-, of de afvoerleidingen van het water zit. Hierdoor kan zich op een verborgen plekje vocht ophopen. In beweging gebracht door nieuw stromend water kan het dan gaan ruiken.
Is er misschien ook een regenwaterinstallatie aangesloten op je leidingen? Kan zijn dat er dan ergens een defect aanwezig is, bv een terugslagklep.