Hoe stel je je vloerverwarming het beste in?

In onze koude keuken hebben we electrische vloerverwarming, met dank aan de vorige eigenaars. Nu gaan we de winter in en willen we die gaan gebruiken. Hoe schakel ik deze het beste, qua tijden ed. Overdag zijn we niet veel thuis. Het is een electrische vloerverwarming die ondiep (Net onder de tegels) ligt.

Toegevoegd na 18 uur:
Vloerverwarming reageert anders dan gewone verwarming.Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met een elec. vloerverwarming en het instellen van zo'n verwarming als hoofdverwarming voor een onregelmatig gebruikte ruimte

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

zet hem zo min mogelijk aan de enige die er vrolijk van wordt is je energie leverancier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een stroommeter, een kleine die alleen die verwarming meet... En experimenteer, er zijn zoveel omgevingsvariablelen dat het onmogelijk is iets op voorhand te zeggen, dus alleen empirie zal je verder brengen... Noteer alle resultaten en je comfort... en tweak it till it is ok...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welk antwoord je verwacht (Jelle, je moet m van 6-9 op standje 6 zetten, zoiets?), maar ik neem aan dat de vloerverwarming regelbaar is. Zet er desnoods een klokthermostaat tussen, zodat de verwarming niet brandt als je er niet bent. Thermometertje ophangen om te kijken wanneer de boel rond de 20 graden is.

De verwarming kan ook wel iets eerder uit, want de tegels en ondervloer werken als een soort accu die de warmte nog een tijdje vast houdt.

Misschien kun je zelfs de vorige bewoners vragen hoe zij ermee om gingen. De keuken is weliswaar koud schrijf je, maar het koken zelf zorgt ook voor extra warmte. Een concreet antwoord kan ik je niet geven dus.
paulus811
14 jaar geleden
Dit hangt volledig van jullie leefgewoonten af. Zelf bivakkeren wij 's morgens voor we naar het werk gaan in de keuken. Het is dan prettig om niet een al te koude keuken te zitten. Rond etenstijd is onze keuken het hart van het huis. Dan moet het daar uiteraard weer aangenaam verblijven zijn. Later op de avond zitten we niet meer in de keuken, maar in de woonkamer of zitten we achter de pc.
In ons geval zou ik de keuken 's morgens een uurtje verwarmen en 's middags tussen 17.00 uur en 20.00 uur. Dit zou ik programmeren. Als ik met kerst o.i.d. meer in de keuken zou zijn zou ik hem op die extra momenten handmatig instellen.
Nu heb ik geen vloerverwarming in de keuken, maar in de badkamer. Maar het principe is hetzelfde. Je laat hem op je vaste tijden automatisch verwarmen, de rest stel je handmatig in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hoger en lager zetten geen effect. Vloerverwarming werkt niet hetzelfde als radiatoren. Het duurt veel langer om je vloer te verwarmen dan om een radiator te verwarmen, maar ook het afkoelen duurt veel langer. Ik zou de vloerverwarming instellen op ca. 15 graden(als dat mogelijk is) en het verdere verwarmen met de radiator doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je niets aan. De vloerverwarming moet jou verwarmen en dus warmer zijn dan lichaamstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel niet de warmte van de vloer, maar omgevingswarmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle: Als je de vloerverwarming wilt gebruiken denk ik niet dat je veel keus hebt. Zoals ik al zei, het duurt veel te lang voor hij opgewarmd en afgekoeld is. Wij hebben op de hele benedenverdieping alleen vloerverwarming en laten hem altijd op 20 graden staan. Toch zijn onze stookkosten niet vreselijk hoog. Voor even snelle warmte hebben we in de kamer ook een gaskachel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie nu pas dat jij electrische verwarming hebt, die van ons gaat op gas, dus zal sowieso goedkoper zijn.
Electr. vloerverwarming is eigenlijk alleen bedoeld als comfortverwarming. Dit houd in dat de vloer niet koud aanvoelt. het inregelen is vaak een gevoelskwestie. Het aanzetten heeft geen zin als je er direct warmte van wil hebben. Het is ook een rekensommetje. Vermenigvuldig het aantal watt met het aantal uren die de verwarming moet aanstaan. B.V. 400 watt x 24 uur= 9600 watt. Neem je een electr. kachel die is 2000 watt X b.v. 4 uur = 8000 watt.
Bekijk nu wat voor soort verwarming je wil toepassen. Misschien een combinatie er van.