Hoe breid ik mijn schakelaar uit naar een dubbele schakelaar?

Op dit moment heb ik een schakelaar naast de deur welke een lamp aan/uit kan zetten.
In de wanddoos van de schakelaar is alleen een bruine (fase) en een zwarte (schakel) bedrading aanwezig.
In de wanddoos van de lamp heb ik de nuldraad (blauw) doorgetrokken naar de wanddoos van de schakelaar.
Dus nu is in de wanddoos een fase-, schakel- en een nuldraad aanwezig.

Kan ik nu een extra lamp plaatsen welke ik onafhankelijk van de huidige bestaande lamp met een schakelaar aan/uit kan zetten?
Ook wil ik een stopcontact erbij hebben, welke altijd stroom levert.

Zie het toegevoegde plaatje.
Nummer 1,2 en 3 hebben twee ingangen, zeg, een linker en een rechter.
Nummer drie heeft al de linker ingang gevuld (dit was standaard bij aankoop).

Hoe moet ik nu alles bedraden zodat ik twee lampen onafhankelijk van elkaar kan bedienen en altijd stroom heb in het stopcontact?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Dit is vrij simple.
De bruine draad sluit u aan op de rode klem van de schakelaar en gelijk ook doorverbinden naar het stopkontakt.
De blauwe sluit u aan op de 2e klem van uw stopkontakt.
Bestaande lamp (zwart-schakeldraad) op de grijze klem links boven.
De blauwe draad (nulleider) van de nieuwe lamp komt nu bij de blauwe draad op het stopkontakt aangesloten en de zwarte (schakel) van de nieuwe lamp op de nog vrije grijze klem van de schakelaar.
Als het niet lukt kan ik u altijd een schema uittekenen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect, u heeft het helemaal juist.
Eén opmerking, u heeft geen aarding op uw stopkontakt.
Ook zou normaal aan elk lichtpunt een aarding moeten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook +