Hoe kan je een mes scheermes-scherp maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Koop nieuwe mesjes zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je een gewoon mes?

Antwoorden (4)

De kapper vroeger, gebruikte een soort van leren band,
dat zie je niet meer, een scheermesblad is zeer dun, dus met een ' wetsteen' zal het niet lukken, dat is nog te grof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie bron.
Als het scheermes bot is:
4. Slijpen:
Ardennes Coticule slijpsteen of Belgische Blauwe Wetsteen uit de Ardennen is de beste wetsteen voor het scherpen en onderhouden van het open scheermes.
Strijkriem gebruiken:
De Groene strijkpasta heeft een sterk polijstende werking en wordt aangebracht op het leer van de spanriem.
De Rode strijkpasta heeft een medium polijstende werking en wordt aangebracht op het leer van de spanriem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het scheermes-scherp maken is een Japanse watersteen met korrel 3.000 tot 10.000 nodig. Hoe fijner de steen, des te scherper de snede zal worden en des te langer hij stand zal houden.

Een Japanse watersteen bestaat uit slijpkorrels (vaak aluminiumoxide) vermengd met een zacht basismateriaal. Hieruit worden meestal rechthoekige slijpstenen gemaakt.

Doordat een Japanse watersteen langzaam slijt breken de oude afgesleten slijpkorrels uit en komen er weer nieuwe scherpe slijpkorrels aan het oppervlak. Hierdoor behoudt een Japanse watersteen altijd zijn slijpende werking.

Een Japanse watersteen wordt altijd nat (met water) gebruikt. Veel stenen moeten een tijdje in een bak met water gelegd worden zodat ze zich vol zuigen. Bij sommige (betere) stenen is dit niet nodig omdat ze een zeer dichte structuur hebben.

Tijdens het slijpen moet er altijd een dun laagje water op de steen blijven. Dit zorgt er voor dat de steen niet dicht gaat zitten.

Japanse waterstenen zijn verkrijgbaar in diverse korrelgroottes. Hoe groter het getal, hoe kleiner de korrel. Het onderstaande overzicht geeft globaal de korrels en het typische gebruik aan:
100-400 Voorslijpen van botte messen
400-1000 1e slijpgang bij onderhoud van messen
1000-3000 2e slijpgang
3000-10000 polijsten

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_watersteen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiervoor staat al een wetsteen aangegeven als slijpmiddel.
Daarna kan u die regelmatig na-wetten met een lederen wetriem.