Ik wil een douchekraan aanschaffen. Meeste zijn verchroomd. Is dat slecht? RVs is stuk duurder en minder verkrijgbaar.

Huidige kraan was bij nieuwbouw erin gezet die bladerd helemaal af. Dat willen we niet opnieuw na een paar maanden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de blokker heb je voor 5 euro een goede douchekop van plastic. Die optisch gewoon metaal lijkt. Kan dus niet roesten ed.
paulus811
11 jaar geleden
Nee, maar wel afbladderen. En DAT is nou juist het probleem Menno.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plastic afbladderen? ik heb al een paar jaar zon douchekop. ziet er nog uit als nieuw. gewoon plastic uit een stuk, valt niet zoveel af te bladderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om de kraan, niet om de kop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen garantie op die kraan?

Het beste antwoord

Let erop dat jij en alle andere gezinsleden de kraan na gebruik droog maken, dan kun je er lang plezier van hebben, de anti-kalkmiddelen verpesten je kraan, dus zo voorkom je dat je dat moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort, en precies wat ik wilde weten

Andere antwoorden (3)

de meeste kranen zijn van messing verchroomd.
als het chroom er af bladerd is dit een slechte of goedkope uitvoering geweest. als je een nieuwe aanschaft en je neemt er een van een goed merk en je kiest niet voor de aller goedkoopste uitvoering zal hij jaren meegaan zonder af te bladeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste kranen zijn niet uit messing omdat dit materiaal teveel uitzet bij hoge temperatuur en daardoor de chroomlaag nog rapper zal barsten.
Een goede dure kraan herkent men direct aan zijn gewicht.
Het metaal wordt eerst van een dun laagje koper voorzien en daarop wordt dan verchroomd.
Dwz dat men ook de koperlaag kan zien aan de niet verchroomde delen.
Natuurlijk is RVS optimaal maar ook zeer duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de beste en duurste merken laten kranen in China maken. Daarbij wordt allerlei metaal bij elkaar gegooid, met het idee dat het later toch nog verchroomd gaat worden.

Voor de chroom, wordt eerst een laagje koper er over gemaakt.

Het ligt er dus maar net aan of het laagje chroom ook goed is aangebracht en goed van dikte is geworden.
Bij duurdere kranen mag je als consument ook verlangen dat deze langer meegaan. Kies er eentje waar bijvoorbeeld 5 jaar garantie op zit.

RVS staat voor roest-vast-staal. Dat zou in principe niet roesten. Toch kan het voor komen dat er toch nog een beetje roest op komt. Vooral als je met bijvoorbeeld een zuur middel de kalk eraf haalt.

Voordeel van RVS is wel dat er niet onder een dun laagje RVS een ander metaal zit. Echter is een verschroomde kraan vaker wel gladder van structuur, zodat er minder druppels aan blijven hangen en dan ook minder kalk. Ook is de kalkaanslag er wellicht gemakkelijker af te wrijven met een handdoek.

Ook de verchroomde kranen moet je natuurlijk alleen kopen als die roestvrij zijn (er dus niet al roest op zit).

Kies er dus eentje uit met de nodige garantie. Ook bouwmarkten zijn vaak betrouwbaarder met garantie dan een klein bedrijfje dat op het punt staat om failliet te gaan...

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat die kranen dus allerlei metalen bevatten, is het verstandig om elke kraan voor gebruik even door te spoelen als deze een tijdje dicht is geweest.
(Geldt eigenlijk ook voor leidingen in nieuwbouwhuizen, in zoverre deze niet van kunststof zijn).
De grootste concentratie schadelijke (zware) metalen spoel je dan weg. Vooral van belang als je het water ook drinkt, maar vocht wordt ook door de huid opgenomen, dus kan het nooit kwaad om bij een douche hetzelfde te doen.