Weet iemand hoe je stapsgewijs een kelder kunt maken in de tuin?

Het plan is gerezen omdat er weinig ruimte is in huis dat nooit is onderkelderd, modern huis dus. Wij willen wel beginnen maar moet er een vergunning aangevraagd, dan welke stappen moet je nemen, is er soms sprake van grondwater en hoe ga je daar dan mee om. Wat zouden de kosten ongeveer zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Toen ik nog in het Gooi woonde, waar het grondwater 3 m. diep zat, was het geen enkel probleem.
Eenmaal op diepte, een betonvloer storten en daarop een muur gemetseld van kalkzandsteen, het dak gemaakt van lateien gevuld met beton.
Een deur er in en klaar was de kelder.
Hier in Zeeland zat het grondwater echter op - 70 cm. en had ik dus een groot probleem.
Gelukkig lag het hoofdriool laag genoeg om het grondwater met drainage slangen af te voeren.
Hierna kon het bouwen beginnen

Kan je het grondwater niet afvoeren, dan kom je in een zee van problemen, er moeten pompen komen om grondwater weg te pompen ( onderbemalen) die dag en nacht pompen.
Na het bouwen van de kelder moet deze volkomen waterdicht zijn, de druk van grondwater is echter enorm groot.
Door ieder poreus of lek plekje, komt dag en nacht water door, geen houden aan.
En hoe wil je in de kelder komen?
Ergens zal er een deur moeten zitten, maar die kan niet beneden het grond water zitten.
Nog een probleem, bij een extreem hoge grondwaterstand b.v. na veel regen, komt de kelder de grond uit!!!
Want iedere waterdichte bak gaat op den duur drijven.
Veel woonboten zijn gebouwd op een betonnen bak.
En die drijven ook, al wegen ze 5 duizend kilo!
Zo zijn er nogal wat onoverkomelijke problemen bij het maken van een kelder

Vergunning nodig?
Indien niet hoger dan 1.50 m. boven het maaiveld, mogelijk niet, maar gaan buren klagen, mogelijk wel.
Kosten?
Indien niet te groot, tussen de 3 en 5 duizend euro.

Toegevoegd na 8 minuten:
Foto: kelder / grot gemaakt beneden het grondwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koele grot.
Bij dat gewicht van een woonboot mag je gerust een 0 extra zetten.
50.000 kilo en luxe arken kunnen nog een beetje meer wegen.
Hier eentje van 72 ton die in een kraan hangt.
http://www.arkenbouwpost.nl/nieuws/116/_Wij_liggen_op_het_mooiste_plekje_van_Nederland_.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk zie je, daar heb ik ook helemaal geen verstand van, kan beter grotten bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bouw valt gewicht bijna altijd tegen,
in die grot zal ook wel een paar kilo zijn gegaan.

Andere antwoorden (3)

Een kelder bouwen lijkt gemakkelijk maar let op: het is specialisten werk. Als je nl. geen speciale constructies toepast loop je het risico dat de kelder door grondwater zo ophoog komt na verloop van tijd. Advies: schakel een bedrijf in die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker moet er een vergunning worden aangevraagd.
En dat is o.a. om te voorkomen dat goedwillende amateurs hun huis gaan onderkelderen met als afloop dat het hele huizenblok instort.

Natuurlijk moet je dus een architect in de arm nemen die een degelijke plan maakt en een goede tekening.

Maar je kunt zelf al online checken of je een vergunning nodig hebt.
Via de site van de Rijksoverheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving

De vergunningcheck geeft een uitkomst op basis van informatie over bijvoorbeeld ligging en grootte, inhouds- en oppervlaktematen, gebruiksfuncties en dergelijke. Verzamel deze informatie van tevoren en houd het tijdens de check bij de hand. De check duurt ongeveer vijf minuten per werkzaamheid.

Over de kosten is echt niets te zeggen.
Er zijn bedrijven die prefab kelders leveren.
Op deze site treft u veel informatie aan met betrekking tot de prefab waterdichte betonnen kelders die wij produceren voor diverse toepassingen.
http://www.vandenbergbetonkelders.nl/home
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een professional in de arm. Er zijn zo veel dingen waar je aan moet denken! Er zijn tegenwoordig prefabkelders die afgezonken kunnen worden in je achtertuin (afzinkkelders), zeker een optie om eens naar te kijken.