Wat zijn enkele kleine stappen die je hebt genomen om de alledaagse materialen te hergebruiken in je leven?

Elk beetje telt als het gaat om recycling. Ik ben op zoek naar manieren om zoveel mogelijk, ook voor andere mensen die ook betrokken zijn voor het redden van onze planeet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

eigenlijk niet zo gek veel vrees ik.
ik hergebruik oude kranten als ondergrond wanneer ik m'n katten kuikens en kippennekjes enz. geef.
ook neem ik steeds weer een plastic tasje mee van huis, totdat die echt versleten is.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De lege toiletrolletjes en keukenrolrolletjes worden gebruikt voor knutsel doel einden.

De lege plastic bakjes, bv van ijs ofzo.
die was ik altijd af, daar kan je iets wat je hebt gebakken of gekookt in mee geven aan mensen.

ijsstokjes, worden ook gebruikt voor knutseldoeleinden.
(als je zelf niet knutsel, kan je er altijd scholen blij mee maken)

badwater kan je hergebruiken, als je bijv je stoep wilt schoonmaken ofzo.

oud papier in de oud papierbak, groen en plastic afval apart.

En spullen die je niet meer gebruikt daar kan je altijd andere mensen wel blij mee maken.
Denk aan kleding, meubilair, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, weinig. Chemisch afval gaat apart. GFT gaat in de grijze container (ga echt niet 2 van die gore containers schoonmaken) Tuinafval gaat wel in de groene container.
Vanaf volgend jaar krijgen we hier zakken om plastic apart in te zamelen. Die ga ik wel gebruiken omdat dat weer ruimte in de container scheelt, maar anders ook niet hoor. Moet ik al die zakken in mijn kleine schuurtje kwijt voor een maand lang :(.
Verder gooi ik altijd alles netjes in de prullebak ipv op straat.
Maar hier ga je de planeet ook niet mee redden hoor. Hooguit de mensheid zodat die verder kan leven op de manier zoals ze nu doen.

Toegevoegd na 26 seconden:
oh ja, oud papier ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van gebruikte enveloppen gebruik ik de achterkant om erop te schrijven; ook de achterkanten van onbelangrijke brieven en reclames. Ik heb een stapeltje bij de telefoon en de computer.

Ik verzamel plastic zakken om ze opnieuw te gebruiken; zowel als vuilniszakken (die koop ik dus nooit) als als boodschappentasjes.

Waswater van sla, andijvie enz. gebruik ik om de planten op het balkon water te geven.

Oude kranten gaan naar mijn hulp, voor haar jonge hond die nog overal plast.

Als gebruikte kleren niet meer goed genoeg zijn voor de kringloopwinkel bewaar ik ze om er kussens mee op te vullen. Ook gebruik ik ze voor dweil, stofdoek, vaatdoek.

Plastic bakjes bewaar ik om er later weer wat anders in te doen, bv. bouillonblokjes, pakjes soep, zakjes poeder voor saus, knopen, kralen, zaden, gedroogde kruiden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oude tandenborstels bewaar ik om te gebruiken als wegwerpborsteltjes, bv om modder of poep van mijn schoenzolen te borstelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK geef de lucht die ik ingeademd heb weer terug aan het universum... Elke keer weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enigsinds scheiden van afval, en het gebruik van een zonneboiler... dat is het wel zo'n beetje..... (om de V8 in de auto te compenseren ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn inderdaad kleine, alledaagse stappen. Plastic tasjes hergebruiken. Mijn groenten-'afval' (voor zover het dingen zijn die ze lusten) aan de cavia's geven als snack. Kranten gebruiken als ondergrond (onder de houtkorrels) in de kattenbak.

Maar ik let er meer op dat ik zo weinig mogelijk te recyclen heb. Bijvoorbeeld door losse groentes te komen in plaats van voorverpakt in plastic.

Mijn grootste milieubijdrage heeft echter niet zoveel te maken met recyclen: ik ben vegetariër.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de achterkant van oude A4 printjes maak ik boodschappenlijstjes. Gewoon strookjes knippen. Alle kleine beetjes helpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn zoontjes kunnen lekker tekenen op de A0 (85x120cm) vellen die we op het werk weg zouden gooien. Ideaal!