is dit asbest?

Deze vlekken liggen op een betonnenvloer in een opbergkamer in mijn huis. Lijkt het op asbest? Ik woon er namelijk al 3 jaar en kom er helaas nu pas achter hoe gevaarlijk asbest is. Ik heb ook kleding en al in dat kamertje staan wat ik wel eens draag en daar bewaar als ik ze lang niet meer draag. Ik heb al contact opgenomen met het woningbedrijf maar ik wacht nog op een afspraak zodat er niemand langs komt om te kijken, ik maak me alleen wel heel erg zorgen als ik naar dit plaatje kijk. Er is ooit tot aan mijn laminaat gestolen tijdens een inbraak voordat ik introk en ik heb die vloer toen destijds niet meer laten bedekken omdat ik met andere kosten voor het huis zat. Wie kan mij hierover meer vertellen? Please help!

Toegevoegd na 1 uur:
Het is niet weg te vegen ofzo, het zijn vlekken lijken net, komt ook niet los of wat dan ook,

Toegevoegd na 1 uur:
Oh en ik wil er ook even bij zeggen dat ik geen vloerbedekking heb weggehaald ofzo, toen ik het huis kreeg was het al zo, maar omdat het een opbergkamer moest voorstellen is niet veel aandacht besteed aan de vloer. Lde vloer is gewoon van beton en dit zijn vlekachtige dingen, gewoon vlak

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Misschien heb je hier wat aan.
Waar asbest gebruikt werd, en hoe aangebracht.

Je kunt het spul ook in de vorm van plaatmateriaal, tegeltjes en golfplaten tegenkomen (op het dak)

Verder wat hier onder staat.

Bron=Wikipedia.

spuitasbest: is tot 1978 veel toegepast als brandwerend- en isolerendmiddel in schepen en gebouwen. Het is zeer kwetsbaar voor beschadiging en leidt tot asbestvezelverspreiding;
remblokjes: in oude auto's, vrachtwagens en liften kan nog asbest worden gevonden, hoewel dit tegenwoordig vervangen wordt door aramide zoals Twaronvezels;
asbestkoord: als dichting voor kacheldeuren en stookketels;
asbestisolatie: werd toegepast als brandwerende laag in onder meer vele gebouwen en schepen. Bij het verwijderen van de laag komen veel vezels vrij;
vloerbedekking: onder vinylvloeren werd vroeger (tot ongeveer 1980) soms een asbestviltlaag aangebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de onderlaag van zo'n vloerbedekking dan ook afgeven op beton? Het is echt de betonnen vloer zelf waar het op zit, alsof je er iets vies op heb gegooid en dat uitgedroogd is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onderlaag van vloerbedekking is vaak lijm en geeft af. Dit heeft niets met asbest te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er asbest in je vloerbedekking zit, dan is het aan de onderkant als (lijkt op) een vilt laag aangebracht. Dus meer een stof. Asbest bestaat ook uit kleinen vezels, dus vlekken zal je er niet snel van krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u vermoed, dat het asbest is kunt u maar 1 ding doen. Afblijven en laten controleren. Let op! Bent u eigenaar van de woning, denk dan aan de gevolgen van de uitslag van het onderzoek. U moet het laten verwijderen op straffe van. Wellicht is er dan sprake van verborgen gebreken geweest?? Dan is de voorgaande eigenaar verantwoordelijk voor de kosten. Moeilijke weg. Is het een huurwoning, dan is de huiseigenaar of wooncorporatie zonder meer verplicht de vloet te laten reinigen. Daar zijn binnende uitspraken over. Laat u wel voorlichten.
Niet zelf geen schuren boenen of poetsen. Dat kan ernstige gezondheidsproblemen met zich brengen.
Beter is dan om het zo goed als mogelijk af te dekken. Dus nooit schuren of wat dan ook!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asbest moet je inderdaad niet schuren, maar met de rest van je verhaal ben ik het oneens. Als particulier mag en kan je asbest zelf verwijderen. Je mag het ook laten zitten, als je er niet in zaagt kan het geen kwaad. Het is onwaarschijnlijk dat het hier om asbest gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat is een correcte aanvulling.
Asbest zijn kleine vezels en eigenlijk kunnen ze alleen met microscopisch onderzoek echt uitsluiten of een plaat asbestvezels bevat.

Als je vloer vlak is en dit vlekken zijn hoef je je eigenlijk geen zorgen maken. De lelijke betonvloer is te maskeren met tapijt of laminaat. Dat is niet zo moeilijk.

Het is onwaarschijnlijk dat het asbest is omdat je aangeeft dat de vloer glad is en je het niet weg kunt vegen. Natuurlijk, al je je zorgen maakt kan je iemand van de woningbouw ernaar laten kijken. Dat is prima.

Overigens is asbest alleen gevaarlijk als je erin snijdt of zaagt en de kleine vezels in je longen terecht komen. Je kunt je kleding sowieso gebruiken en hoeft deze niet te reinigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit voelt echt als een opluchting. İk maak me zorgen omdat dit al 3 jaar zo is, maar ik heb er idd nooit in gezaagd of lopen schuren ofzo. Een vriend van me die woningbeheerder is geweest garandeerd me bijna dat het geen asbest is. Bedankt vpor je antwoord, ik voel me echt stukken beter nu :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed zo!
Het is gemorst purschuim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar lijkt het volgens mij niet echt op highwa, het zijn best grote vlekken, dan zouden ze wel erg veel pur schuim gespoten moeten hebben.
Nee, dit is absoluut geen asbest. Dit is of een schimmel, of gemorste verf, of purschuim of iets dergelijks. Asbest is verwerkt in plaatmateriaal en is vezelig als je het afbreekt (wat je dus niet moet doen). Asbest werd nooit verwerkt in betonnen vloeren. Dus maak je geen zorgen.