Is er een bezwaar tegen het bevestigen van gipsplaten tegen zachtboardplaten(plafond)?

of is het beter de zachtboardplaten te verwijderen?

ivm eventueel brandgevaar?
Gaat over een op handen zijnde renovatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (5)

Als uw gipsplaten dichtgewerkt zijn tot tegen de muur kan er geen brandgevaar meer zijn voor uw ondergrond, om het even uit welk materiaal die ook bestaat.
Ik zou het niet doen ivm de voegen die steeds gaan breken.
Er zullen altijd scheurtjes ontstaan aan de naden.
Een gipsplaat moet een stevige ondergrond hebben en dan nog eens maximum om de 40 cm een bevestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik zeker niet doen. Een gipsplaten plafond dient een stevige ondergrond te hebben (mag niet veren) anders ga je scheurtjes krijgen in je stucwerk.
Tevens weet je ook helemaal niet hoe sterk je raamwerk is omdat gipsplaten toch ook weer een behoorlijk gewicht met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee! Zachtboard verwijderen en desgewenst stabiel (ruw)houten frame op de noodzakelijke 60 cm hartafstand aanbrengen. Desgewenst de ruimte achter de te aanbrengen gipsplaten voorzien van isolatie en/of elektraleidingen. Dan de gipsplaten er tegenaan. Iets meer werk maar een duurzamer resultaat !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen al om de rachels te kunnen vinden en controleren gewoon eerste het board er uit. Eventuele achterliggende problemen komen dan ook aan het licht.
Het geeft meteen de kans, zoals aangegeven, leidingen te trekken of isolatie aan te brengen.
Eerst verwijderen levert ook meer ruimte op dan over de platen heen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Technisch gezien heel lastig om gipsplaten tegen het zachtboard te schroeven.
Een gemiddelde woonkamer trek je in een uurtje alle platen van het plafond.
Bedenk ook dat in woningverhuur zachtboard plafonds niet toegestaan zijn.
Al ga je niet verhuren ; die regel is er met het oog op brandveiligheid.
Gips is in zekere mate brandvertragend , maar zeker niet afdoende en al helemaal niet officieel.
Bij een redelijke brand flikkert ieder niet-vezelversterkte gipsplaat in no-time naar uit elkaar en heeft brand vrij spel op het zachtboard.

Dus al met al is het zachtboard laten zitten helemaal geen optie.