Waarom loopt een fietsband langzaam leeg als je er niet op fietst, en blijft hij hard(er) als je wél op fietst?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
32.4K

Het beste antwoord

het ventiel in de binnenband is een soort terugslagklep. Er kan wel lucht in, maar de lucht kan er in principe niet meer uit. Er is echter altijd een kleine lekkage.
Als je fietst komt er een grotere kracht op de band en dus is de druk in de band iets hoger. het ventiel wordt dan van binnenuit iets beter dicht gedrukt en er kan minder lucht ontsnappen. Er zal overigens altijd een deel van de lucht langzaam ontsnappen, ook als het ventiel helemaal afsluit. De lucht gaat langzaam door het rubber heen. De zuurstof in een band gaat overigens ongeveer vier keer zo snel door het rubber als de stikstof. Daarom loopt een band die helemaal met sikstof gevuld is, langzamer leeg dan een met lucht gevulde band.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je er op blijft fietsen zal er druk op de band staan. Zet je hem neer verdwijnt die druk (behalve dan die die veroorzaakt wordt door het gewicht van je fiets zelf) en krijgt de gevangen lucht de mogelijkheid eenvoudig te ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een fiets lang stilstaat kan het rubber "verweren". Het droogt dan uit en wordt langzaam poreus.

Het met regelmaat gebruiken van de fiets zorgt dat het rubber in beweging -en dus soepel- blijft. Het proces van verweren wordt hierdoor vertraagd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat je op de fiets zit komt er meer druk op de binnenband te staan. Hierdoor wordt de binnenband tegen de buitenband aangedrukt. Dit kan ervoor zorgen dat het gaatje in de band tijdelijk gedicht wordt door de buitenband. Zonder deze druk zou de binnenband van de buitenband af komen te liggen waardoor de lucht makkelijker uit het gaatje kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een fietsband is nooit helemaal luchtdicht. Ik heb een nieuwe fiets gekocht, dan worden de banden gevuld met een gas wat zwaarder is dan lucht. Ik rij nu anderhalfjaar en heb nog niet hoeven te pompen. Volgens mij is er geen verschil of je de fiets stil laat staan of er op fietst, leeglopen doet de banden dan toch wel.