Met de schaar een stuk vanaf knippen!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat heel erg rafelen.....
Ik neem aan dat het om kunstvezel gaat en niet om zijde.
Organza strijken is niet gemakkelijk. Het probleem is dat je het niet heet mag strijken, maar dat je de vouw van de zoom er niet goed in krijgt als je op lage temperatuur strijkt.
Als je wel wilt strijken, kun je dat het beste doen met een katoenen persdoek (een schone theedoek bijvoorbeeld) die je vochtig maakt en op de organza legt. Dan kun je wel heter strijken, en pers je de zoom erin.
De zoom vastmaken kan misschien met tweezijdig plakbaar vlieseline, maar of dat mooi wordt, weet ik niet goed. Je zou ook met precies de goede kleur garen met de hand kunnen naaien, moet je het wel netjes doen.
Als ik jou was, zou ik even voor advies naar een stoffenzaak of fourniturenzaak gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg voor een scherpe schaar.
Knip de gordijnen af en dan 10 cm. langer dan ze moeten zijn.
Koop een doosje knopspelden en een meetlint.
Leg de gordijnen op tafel of op de strijkplank.
Meet 10 cm af en vouw dat naar binnen, naar de verkeerde kant.
Speld dat vast vlak bij de vouw, met voldoende knopspelden.
Meet van die omgeslagen 10 cm. nog 2 cm. af en vouw die nog een keer naar binnen.
Speld dat keurig netjes vast.

Dan heb je een zoom van 8 cm.
Koop naalden. Neem rijggaren.
Doe het garen door de naald en rijg met grote steken
de zoom vast.

Verwarm je strijkijzer.
Zet die op stoomstand, maar niet te heet.
Stoom de zoom.

Koop garen in de juiste kleur.
Doe een stuk garen door het oog van de naald.
Niet te lang stuk. Lange draden maken luie naaisters.

Maak dan keurige kleine steekjes om de zoom vast te zetten.

Haal de rijgdraad weg.
Stoom de zoom.

Of breng de gordijnen naar je moeder, je oma, je tante, de buurvrouw.......iemand met een naaimachine.
Of breng de gordijnen naar een naaiatelier en vraag wat het daar kost.