Wat zijn de mogelijkheden voor het gebruik van zonne-energie m.b.v. eenvoudige zonneladers?

In het nieuws was dat zonne-energie in Nederland o.a. mogelijk is via huur van zonnepanelen op daken van gebouwen met veel zon. In Duitsland is het een industrie aan het worden en dit jaar is al even veel opgewekt al door 10 kerncentrales.

Heb zelf 2 leeslampjes van Ikea en oplader met zonnecellen voor telefoon. De lampen zijn een aanwinst, maar de telefoonlader is gelijk aan 1 batterij van 1,2 V met een vermogen van 1200 mAh. Is erg weinig.

Vandaar mijn vraag: Zijn er andere betere toepassingen die een besparing en zinvol gebruik kunnen opleveren door een paneel los te koppelen en voldoende vermogen op te wekken via zonne-energie? En dat ook voor huurders zonder een stuk van een dak te moeten huren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Concrete voorbeelden van apparaten zijn ook zeer welkom.

Toegevoegd na 15 uur:
Toevoeging: Dat het moeilijk is dat wist ik al. Ik vroeg dus om toevoegingen die wel voldoende zijn.

Zelf heb ik een radio op zonne-energie, maar het volume fluctueert met de sterkte van de zonnestraling.
Auto met zonnepanelen ontwikkelt door studenten van TH is wel zo'n voorbeeld.
Zo is er ook een petje met zonnecellen en een propeller.... Tijdelijke speeltjes.

Toegevoegd na 3 dagen:
Jammer dat er geen goede concrete voorbeelden zijn.
De ikea bureaulampen vind ik zelf wel prettig in gebruik. Moet je alleen wel even de moeite nemen om het los te koppelen element op een zonnige plaats achter glas neer te leggen. Kan dan als snoerloos leeslampje gebruikt worden. Grootste probleem is diefstal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kenmerkende eigenschappen van zonnepanelen zijn de oppervlakte en de tijd dat er (zon) licht op valt.
Zo'n Ikea lampje heeft een heel klein paneeltje, en staat bijna altijd binnen. Zinloos dus.

Min of meer zinnig zijn van die buiten/tuinlampjes: die vangen veel meer licht, maar meestal zijn de paneeltjes ook te klein om op bewolkte winterdagen iets zinnigs op te leveren. Bovendien is de batterij en het laadsysteem bij die dingetjes vaak slecht (goedkoop) uitgevoerd.

Een telefoonlader heeft twee problemen: het oppervlak is (ook al weer) aan de kleine kant, en het ding komt te weinig buiten.

In het algemeen kennen zonnepanelen zoals ze op huizen geplaatst worden als belangrijkste nadeel dat ze het stroomnet als 'accu' gebruiken: ze leveren stroom als dat niet nodig is, en slapen als er stroom nodig is. Dat levert bij grootschalige toepassing problemen in he electriciteitsnetwerk op.

Afegelegen plaatsen zijn bij uitstek geschikt voor zinvolle toepassing van zonnepanelen.