Na hoeveel jaar gemiddeld moeten daknokken opnieuw gekit worden?

Vandaag waren er dak- schoorsteenwerkers op mijn dak en die beweren dat mijn daknokken los liggen en dat ze opnieuw vastgezet moeten worden d.m.v. een kit. Volgens deze werkmannen veroorzaken de losse nokken vochtdoorslag. Op dit moment heb ik geen vochtprobleem of lekkages maar die wil ik natuurlijk wel voorkomen.
Zelf kan ik niet op het dak kijken dus ik vraag me af hoe ik erachter kom of ze echt los liggen.
NB: Mijn huis is 35 jaar oud.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens mij is de gangbaardere naam van daknokken nokvorsten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
bamibal
11 jaar geleden
Hebben die lui zich ongevraagd aan de deur gemeld met een glossy foldertje? Geloof ze dan maar niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en nee. Ze hebben zich in 1e istantie gemeld voor het schoonvegen van de goten en toen zagen ze 'toevallig' dat ze los lagen. Ze kunnen ze eventueel vandaag nog vast leggen met een speciale kit, kosten: € 140,- voor 6 meter, waarbij ze dan ook nog eens 10 jaar garantie geven.
Klinkt als een goede deal, behalve als ze niet los liggen natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yeah sure.... niet geloven.
In 20 jaar in de bouw wel eens een enkele tegengekomen die los zat maar zeker geen 6 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede schoorsteenveger kit en passant een losse dakvorst even vast, gewoon bij de prijs in. Ze zitten nooit in hele rijen los.
Veel van die handige jongens weten echter dondersgoed dat jij er geen kijk op hebt en het ook niet kunt controleren. Zeg gewoon dat je nog wat andere offertes wilt aanvragen ofzo.

Het beste antwoord

Normaal moet dit om de zoveel tijd herdaan worden, eens GOED gedaan blijven die voor altijd vast zitten.
U kan die best vast kitten met TEC 7, kost zo een € 8 a € 9
en verkrijgbaar in elke bouwmarkt.
Men noemt dit nokpannen of vorstpannen.
De nok is zonder meer de bovenste dakrand.

Toegevoegd na 1 minuut:
FOUT, moet zijn "Normaal moet dit NIET om de zoveel tijd..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou er vertrouwd iemand naar laten kijken meschien willen ze jou op kosten jagen en willen ze wat verdienen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons huis was de nok afgestreken met cement maar dat ging ook af brokkelen, we hadden ook geen vochtproblemen maar hebben de nok vorig jaar wel opnieuw laten doen, we hebben nu een open nok (zo hete het tegenwoordig zeiden ze me) dit word tegenwoordig meestal in de bouw gedaan konden ze me vertellen.
Ons huis is nu 23 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het standaard verhaal van schoorsteenvegers wanneer ze weten dat een huis ongeveer 25 tot 30 jaar oud is.
Ik had in het geheel geen vochtdoodslag.
ik heb het wel laten doen, maar deze lui weten hun prijzen wel. Ik was meer dan € 500,= kwijt. Dit doe ik dus NOOIT meer.
Laat iemand die het dak opdurft eens kijken wat er aan de hand is. Wat losse cement zal er altijd wel zijn.
Koop het bouwmarkt product, indien nodig en laat het door een handige klusser doen. In feite stelt het aanbrengen niet veel voor. Wel ervoor zorgen dat het oppervlak goed schoon is, zodat het aan te brengen product goed kan hechten. Is ongeveer 20 minuten werk.