Heeft het vervangen van de koolborstels nog zin bij mijn oude AEG 600W boormachine? alvast bedankt, Julius

Mijn oude AEG boormachine vonkt, knalt en rookt. De laatste twee ook wanneer er niet mee geboord word maar de machine alleen in het stopcontact zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Je kunt best nog vel repareren aan een aeg boormachine,
dat vonken wijst op versleten koolborstels, roken kan ook komen door dat er veel boorvuil in de machine zit.
Dus uit elkaar halen en kijken of er wat aan te doen is.
Als het anker stuk is dan ben je pas aan een nieuwe toe.
Anker meet je door de weerstand tussen plus en min te meten moet 1 ohm zijn met de multimeter op de ohm stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zo te zien is deze boormachine nu echt OP! Tijd voor een nieuwe, want als hij dit alles doet in "ruststand" wil ik niet weten wat er gebeurt in "actieve stand"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de enig juiste actie die je nu nog kunt ondernemen is de boormachine onder dank voor de bewezen diensten naar de recycling brengen en je daarna een nieuw exemplaar aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heeft zeker wel zin. twee koolborstels kosten hooguit €5,- Mits het rotordeel waar de borstels op drukken nog mooi vlak en schoon is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de laatste zin van de vraag nog eens over. Het ding is levensgevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer er niet mee geboord word. hij bedoeld hier dacht ik, wel laten draaien maar niet boren. als hier bedoeld is dat hij al vonkt zonder te draaien, dan zeg ik direct weggooien dat ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervangen van koolborstels kan alleen na inspectie inwendig. Vlakke collector en geen verbrande delen.
Die ouwe dingen kunnen veel hebben,
even openmaken en kijken of het alleen de koolborstels zijn of dat er ondertussen meer schade is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die machine al vonkt in onbelaste toestand is de kans groot dat er een kortsluiting zit in uw anker (rotor) of dat dat de collector dermate bevuild is met koolstof of dat de isolatie tussen de koperen delen van uw collector hoger zitten dan het koper.

Uw anker uithalen en met een fijn schuurpapiertje zuiver maken, evt de isolatie onder het koper krassen en terug rond schuren. Terug eens testen.

Als het dan nog vonkt is er een kortsluiting in het anker en daar is maar één oplossing voor en dat is afvoeren naar het containerpark.