om eventuele patronen in elkaar te snijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gokje van me, maar zou het kunnen dat het zo is omdat 21 inch 53,34 centimeter is, dus dat de meeste rollen worden geproduceerd in landen waar het Angelsaksische systeem met inches en dergelijke wordt toegepast?

Toegevoegd na 39 minuten:
Aanvulling van de Engelstalige Wikipedia (link hieronder) met vertaling.

Two of the most common factory trimmed sizes of wallpaper are referred to as "American" and "European" rolled goods. American rolled good are 27 inches by 27 feet in length. European rolled goods are 21.5 inches wide by 33 feet in length. Approx. 60 square feet. Most wallpaper borders are sold by linear foot...

Vrije vertaling van mij:
Twee van de meest vookomende fabrieksmaten voor behang worden de Amerikaanse en de Europese 'rolled goods' genoemd. De Amerikaanse variant is 27 inch breed en 27 voet lang De Europese variant is 21,5 inch (eigenlijk is dat 54,6 cm) breed en 33 voet (10,05 meter) lang, dit is bij benadering een oppervlakte van 60 vierkante voet. De meeste behangborderrollen worden verkocht per lineaire voet (dus alleen voor de lengte wordt betaald, de breedte is variabeler dan die van gewoon behang).

Antwoord is dus inderdaad dat het om standaardmaten gaat van bij benadering 21 inch breed en de bedoeling was ooit om met een rol een standaardoppervlakte van ongeveer 60 vierkante voet te kunnen bedekken, die maatgeving is kennelijk blijven hangen ondanks het SI stelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja jouw antwoord heb ik ook over nagedacht, maar dan krijg je weer de vraag: waarom 21 inch en geen 20.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is dan inderdaad een vraag, hoewel daar ook wel een verklaring voor zal zijn, de meest gangbare maat voor torpedo's bijvoorbeeld is ook 21 inch. Ik weet dat dat weer weinig met behang te maken heeft, maar er zal oorspronkelijk wel een zekere logica achter gezeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu zelf even aan het zoeken naar een verklaring en die heb ik nog niet, maar wat ik wel vind op deze pagina: http://www.doityourself.com/stry/different-sizes-of-wallpaper-borders is dit: Traditional wall paper is generally found in rolls that are 21 inches wide and about 30 feet long. Die 21 inch breedte is dus kennelijk een standaarmaat, nu probeer ik nog uit te vinden waarom.
Voor het aantal banen je nodig hebt, deel je de omtrek van de kamer door de breedte van de behangrol. In een kamer met een omtrek van 25 meter gaan dus (25 / 0,5 =) 50 banen. Voor je berekening ga je uit van 0,5 meter.
De breedte van 53 cm. is dus eigenlijk de ' marge die je hebt, oftewel het ' versnit' .
Vermenigvuldig nu het aantal banen met de hoogte van de kamer, en je hebt het aantal meters behang dat je nodig hebt (wanneer er geen ramen en deuren in de ruimte aanwezig zouden zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft misschien te maken dat zeker vroeger, het behang een stukje over elkaar heen geplakt werd, en dan heb je 50 cm. over, dat is voor veel mensen makkelijk uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waardoor je gemakkelijk kunt rekenen hoeveel banen je nodig hebt.