Hoe kun je het beste behangen als je schuine muren hebt en punten?

Wij hebben onze slaapkamer op een zolder, de muren zijn schuin omdat het een puntdak is. Ook moet ik de punten (voor en achterkant) opnieuw behangen. Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet behangen maar verven? Stuk makkelijker denk ik :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gedaan paar maanden geleden. Mijn tips.. Doe het met min 2 mensen. Neem het makkelijkste behang wat je kan vinden. Neem voldoende pauzes. En verzin op voorhand nieuwe scheldwoorden.... Die heb je echt nodig wat het is vreselijk k*t werk.
Zorg ook dat je een zeer scherp stanley mes. Wacht niet te lang met afsnijden van het behang.

Het beste antwoord

Lijm de ondergrond in ieder geval voor met een verdunde behangerslijm zodat je het behang (een dag) later makkelijker kunt verwerken.
De rechte schuine kanten doe je niet anders dan bij rechte horizontale muren. Alleen kan je dit beter met z'n tweeën doen. De één plakt de baan aan de bovenzijde en de ander richt de baan op de / een stootkant, zonder de baan al op de muur te laten hechten. Dan langzaam naar beneden aanwrijven terwijl de ander de baan begeleidt.
Als het behang zich er voor leent (motief / patroon?) kan je er ook voor keizen de banen horizontaal te plakken. Dit werkt wat makkelijker.
Bij de schuine punten trek je twee lijnen ter breedte van de baan behang (plusminus 53 cm.?) vanuit het midden van het vlak. De eerste baan plak je in het midden en vult vervolgens de rest aan rechts en links van de eerste / middelste baan. Bij een patroonbehang werkt dit dan niet als je een patroon over de vlakken wilt door laten lopen.
Zoals al gemeld werkt een behang met een glasvlies rug of een glasweefselbehang het best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk heb ik geen ervaring met het behangen van een schuine wand. Maar ik zou ten eerste gaan voor vlies- behang (niet te verwarren met glasvlies), dit omdat je dan de muur insmeert i.p.v. het behang. Zodoende zit je niet met een natte en zwaardere lap behangpapier te werken. En ik zou er een hulpje bij vragen om het naar beneden hangende deel van het behang richting te geven. En als het niet echt 100% perfect hoeft te zijn dan zou ik ervoor kiezen om de behangbanen overlappend te plakken i.p.v. stotend. Dan heb je veel meer correctie mogelijkheden. Ook de punten kun je makkelijker met glasvlies behangen dan met gewoon behang. Desnoods eerst droog er tegen aan drukken en een vouwnaad maken, zodat je het ruim langs de vouw op maat knipt, maar ik denk dat dit helemaal niet nodig is bij glasvlies. Oh ja, en het spreekt haast voor zich, dat je geen patroon behang gaat uitkiezen. Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, in het stukje over de punten gebruik ik het woord glasvlies, dit moet natuurlijk VLIESBEHANG zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de punten behangen, dan sloop je je nieuwe behang op de schuine wanden niet.
Behang erop en dan past afsnijden.
Eventueel een deel van de hoek die eraf moet vast eraf snijden, voordat het behang erop gaat, anders hangt er een te grote lap los.