Moet je boven of onder beginnen als je een muur met tegels gaat voegen?

Met schilderen werk je van boven naar beneden, hoe zit dat met voegen? Of maakt het niet uit?

Toegevoegd na 15 uur:
De tegels zitten er al op trouwens en dat vergat ik te vermelden, het zijn van die kleine, dus heel veel voegjes. Daarom vroeg ik me af of het uitmaakte

12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Bij het opzetten van plamuur of pleisterwerk begin je onderaan omdat je dan de plamuur / het pleisterwerk als het ware met het plamuurmes / de stucspaan naar boven toe meeneemt. Zou je bovenaan beginnen dan zal er veel materiaal naar beneden / op de grond vallen.
De handeling is ook makkelijker om het materiaal naar boven toe "mee te nemen". Daarbij werk je als het ware "dakpansgewijs" over elke reeds opgebrachte laag heen.
Bij het voegen van metselwerk houd je het ophoudbord ook onder de voeg.
Omdat je de voegen bij tegelen -zoals al aangehaald- moet nawassen, zal het uiteindelijk minder belangrijk zijn, maar....de fysieke handeling zal niet veel afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het plaatsen van de tegeltjes begint U altijd onderaan.
Bij het voegen maakt dat het niet zoveel uit daar u die specie toch met een doek inwrijft.
Schilderen begint men bovenaan omdat u dan eventuele spatten overschilderd.

Toegevoegd na 16 uur:
In dit geval lijkt het mij aanbevolen onderaan te beginnen en met een zeer grote truweel de specie in de voegjes te dringen. U doet een stuk van +/- 1 m² en wrijft die met een natte doek proper zodat alle resten product van uw steen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het inwassen van tegels maakt het niet uit waar u begint maar pak wel een volledige muur engeen klein stukje van 1m2. die aanhechting wordt lelijk anders. en tegelen begin je op oog hoogte omdat je dan die voeg altijd strak hebt.
maak de doek niet te nat met een antraciete kleur voeg. dan trek je de cement in de voeg naar buiten en wordt hij na droging wit/ witte waas.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u een witte voeg maakt kan u niet de ganse muur ineens opvullen want die droogt te vlug en u kan hem nadien niet proper meer opwrijven. Uit beleefdheid geen ik nooit een min want iedereen heeft recht op zijn/haar mening.