Op welke manier kan ik donker eiken behandelen, zodat WEL de houtstructuur blijft bestaan?

Naar de kleur zwart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Daar kan u bv Xyladecor decoratieve houtbeits opzetten.
Dan blijft de houtstructuur goed zichtbaar en toch een goede krasvastheid. Voor de zwarte kleur hebt u polissander nodig.
Zeer mooie en goede keuze van u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het voor binnen of buiten? En waar wordt het voor gebruikt? Is het hout al eerder behandeld geweest en waarmee? Als het eerder behandeld is geweest met een lak kun je het bijvoorbeeld niet gaan oliën omdat dit niet zal doordringen in het hout. Dan zul je het gewoon weer moeten lakken en kun je kiezen voor bijv. een kleurloze beits. Als het nog niet behandeld is of het is behandeld met een olie dan kun je gewoon houtolie gebruiken. Dit beschermd het hout van binnen uit en je blijft de natuurlijke tekeningen in het hout gewoon zien (het zal wel wat donkerder van kleur worden als het nog niet eerder behandeld is geweest). Dit soort olie bestaat meestal al lijnolie, drogings-versneller en een emulgator en is o.a. te koop bij Ikea (BEHANDLA houtolie €5,99).

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling op mijn antwoord; Ikea verkoopt ook lazuur in de kleur zwart (BEHANDLA lazuur €4,49). Dit is lijnolie met een pigment (bijv. zwart). Hoe meer laagjes hoe donkerder hij wordt. Maar bij 1 of 2 laagjes blijf je de tekening heel mooi zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al naar gelang er de eerste keer is gebruikt,was-olie of transparante kleurbeits.
Ga door met het geen is gebruikt,anders is er een grote kans dat het mis gaat en/of niet pakt of gaat bladeren.
Neem voor de kleur geen palissander,dit is namelijk donkerbruin.
Voor zwart neem je de kleur ebben,dat is in ieder geval echt zwart !
Succes