Welke maat wc afvoer heb ik nodig?

Ben bezig met mijn wc plaatsen, de rioolaansluiting is 100mm doorsnede en de bijgeleverde rioolpijp bij het wc frame is 90mm, maar in de bouwmarkt verkopen ze geen 90mm. Welke moet ik nu hebben? De rioolaansluiting is trouwens 100mm op zn kop (waar die iets breder is.) dat bijgeleverde stuk van 90mm past er wel in.

En als tweede vraag, heeft er iemand ervaring met een flexibele rioolafvoer? Zit hieraan te denken maar betwijfel de degelijkheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.7K

Antwoorden (3)

Een 100 mm rioolbuis is een hemelwaterafvoer en geen officiële afvoer waar een toilet op kan... rioolafvoerbuizen voor het toilet zijn 110 mm of 125 mm...
Waarschijnlijk is bijgeleverd een verloop van 110 naar 90.
De aansluitbocht naar het toilet toe is 90 mm, dat klopt wel, dus moet er een verloop bijgeleverd zijn naar 110 mm. Dat zijn iig de officiële maten.
En een flexibele rioolafvoer zou ik niet aan beginnen, binnen de kortste keren zijn die verstopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn afvoer die vanaf de bouw erin zit is 90mm, hebben ze dit dan verkeerd gedaan? Alleen bij het einde is een bredere opening van 100mm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vreemd, is het een oud huis, want in alle huizen zit minimaal 110 mm vanaf het hoofdriool.
90 mm is namelijk geen officiële maat voor een riolering...
40, 50, 75, 110, 125 en 160 wel.
Het enige wat 90 mm is, is de aansluitbocht vanaf je riolering naar je toilet, waarvoor je dus een bijgeleverd verloopstuk hebt gekregen.
Hopelijk kan je hier wat mee...
Het maatverschil van 90mm naar 100mm kun je overbruggen met een verloop.

Bij "bron" staan een aantal voorbeelden van verloopstukken. Een van 100 naar 90 zie ik er niet direct bij staan. Maar je ziet daar wel het principe.

Met een flexibele afvoer heb ik geen ervaring, maar ik zelf zou die niet toepassen.
12 jaar geleden
De maten die u opgeeft zijn geen riool meten.
Zowel de 100 mm als de 90 mm zijn afwijkend van de gebruikelijke riool (wc) maten.
De gebruikelijke maat voor een toilet is 110 mm.
De maat 100 mm die u opgeeft is een Hemelwaterafvoer maat. Deze buis is dunwandig en mag niet gebruikt worden voor riool doeleinde.

Voor het toilet aansluiten op het riool word een 'potsok' gebruikt deze sok is van wit kunststof dat flexibeler is dan het pvc. hierdoor kunt u de closet pot, die van porselein is waterdicht aansluiten op het pvc riool.