hoe kan ik zelf een terras bouwen (ik mag het niet aan het huis vastmaken)?

Graag wil ik een terras aan mijn achtergevel, op ongeveer 3 meter hoogte. Nu zag ik in verschillende landen al mensen die zelf een terras bouwen. Ik vroeg me af of dit haalbaar is, om dit zelf te doen. Dat zal wellicht veel goedkoper zijn dan het te laten doen, maar hoe maak ik het stevig genoeg om te gebruiken?
Ik mag het vanuit Stedenbouw niet aan mn huis vastmaken omdat de gevel niet voldoende kracht heeft om iets "hangends" te dragen. Achteraan heb ik wel een koer over de breedte van mn huis.
De afmetingen van het terras zijn 2 meter diepte en 5 meter lengte (het gaat eigenlijk over een afdak waarvan ik een klein stukje zal gebruiken als terras). Tegelijk moet ik in het afgebakende stukje ook zorgen voor zichtschermen, en natuurlijk heb ik ook een borstwering nodig (hiervoor kocht ik een gietijzeren stuk van 180 cm, dat oorspronkelijk voor een raam stond)

12 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Mijn oom heeft een vlonder gebouw achter zijn huis. Met palen in de grond en daaraan de hele constructie gemaakt. Is zo iets misschien een oplossing voor jou? Hij mocht het ook niet aan het huis zelf vast maken.
liveisgreat
12 jaar geleden
kan dat op 3 meter hoogte dan?

Het beste antwoord

Ik zou de palen niet in de grond zetten, dat is leuk voor een schutting, maar niet voor een constructie die wat meer te verdragen krijgt.
Als een paal door rot, merk je dat uiteindelijk doordat een schutting omwaait. Een terras zal instorten..

Dus eerst beton, eventueel al met een steun erin, en dan de palen in de steun. Ook hoef je dan minder lange palen te gebruiken.

Ik lees in je uitleg, dat ie niet aan het huis vast mag, omdat de muur het niet kan hebben, maar je mag hem er waarschijnlijk wel aan vast maken, zolang het gewicht maar via de palen naar de grond gaat.
Dit is handig, omdat je je daardoor minder zorgen hoeft te maken over de stabiliteit.
Iets op hoge palen zetten zorgt al snel dat het wankel wordt, daar is makkelijk wat aan te doen, maar je kan alles ook aan de gevel verankeren.

Wordt het een terras, dus met planken en kieren of moet ie helemaal dicht. (dus droog eronder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
het beste helemaal dicht....
de terras mag zeker vastgemaakt worden aan het huis, het is enkel zo dat het er niet om mag "leunen". Dus bv een hangbalkon mag ik niet plaatsen.
Maar zoals je zelf aangeeft, leunt hij in deze constructie op de palen. Ik dacht om twee muren te metsen en daar dikke balken over te leggen, maar het leek me achteraf wel een hele klus (2 x 3 meter hoog metsen). Moet nu wel zien hoe ik verder ga met die palen constructie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de 5 meter langs de muur komt. Een goedkope oplossing is om kunststof (golf)platen onder het terras te hangen, maar je kan het zo mooi en duur maken als je wil. Let wel op dat er nog maar weinig licht door eventuele ramen onder het terras zal komen. 6 a 8 palen is genoeg, die verbinden met balken, kleinere er erop en planken of een ander dek erover.
Omdat de muur voor de stabiliteit zorgt en omdat je toch de hoogte in moet, kan je iedere laag balken steeds op de vorige leggen. Dat werkt het makkelijkst en je hoeft geen moeilijke verbindingen te maken.

Andere antwoorden (1)

Allereerst zou ik palen gebruiken die een behoorlijk eind de grond in kunnen. Dus minimaal een meter langer dan de hoogte die je wilt bereiken. Gaten AAN huis graven en daar beton instorten. Palen erin en laten drogen. Op die manier staan ze stevig, maar zitten ze NIET AAN je huis vast. De palen kun je natuurlijk heel dicht aan je huis plaatsen.

Suc6.