Spaarlamp knippert als de stroom eraf is.

We hebben huis een plafonnière waar een spaarlamp in gemonteerd is. Als de lamp met de schakelaar uitgezet is, licht de lamp elk 30 seconde heel zwak en heel kort op. Het is zo kort en zwak dat je denkt van: wat zie ik nu? Als er een normale gloeilamp gemonteerd is gebeurt het niet. Als de spaarlamp los gedraaid is dan doet hij het niet.. Ik denk dus dat er iets in het lichtnet zit... Heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

In een huisinstallatie zijn de kringen op 230V altijd met één fase en een neuter aangesloten. Als de fase (meestal zwart of bruin) door de schakelaar onderbroken word zal die lamp uitgaan, en blijven.
In sommige gevallen is door een verkeerde aansluiting de nulleider (blauw) onderbroken en dan kan dat fenomeen zich voordoen.
Oplossing is de 2 stroomdraden omkeren, omdat dit niet zo eenvoudig is in de installatie zelf kan met dit in de zekering kast doen.
Een andere zaak is het als de oorzaak bij een sterke stralingsbron in uw buurt ligt. Dit kan u controleren door tijdens het nagloeien de zekering eruit te halen van die kring.
Stop het onmiddellijk dan is de eerste vermelding de reden.
Stop het niet dan is het door straling, om zeker te zijn dat die niet in uw huis zelf is kan u de hoofdschakelaar afleggen.
Stopt het dan kan u in uw eigen woning op zoek gaan.
Stopt het niet dan weet u zeker dat het extern is en er niets kunt aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die "neuter" zal je wel de nul leiding bedoelen, maar je oplossing: "het omkeren van de stroomdraden in de zekeringkast" lijkt me een af te raden actie. Voor wisselstroom maakt het nl. niet uit hoe de spaarlamp in dit geval of elke andere verbruiker, op het net wordt aangesloten. Aan het stopcontact en een stekker kun je ook niet zien aan welke kant de blauwe (0) en de bruine (fase) draad zich bevindt en toch werkt alles, ongeacht hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Het verkeerd om aansluiten van bijvoorbeeld een combinatie stopcontact/schakelaar (bruin/blauw/zwart) resulteert er hoogstens in dat het stopcontact dan altijd wel werkt maar de op de schakelaar aangesloten lamp niet meer. Door het omwisselen van de blauwe met de bruine draad staat de lamp dan op dubbel 0 en dan doet ie het niet.
Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die het voor elkaar krijgen om zelfs dit soort eenvoudige schakelingen tot een geweldige ontploffing te brengen. Blijft staan dat het spontaan ontsteken van een gloeilamp/spaarlamp terwijl de spanning eraf is een mooi fenomeen is dat soms verklaarbaar kan zijn maar vaak helemaal niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U heeft in zover gelijk dat er tss fase en nul leider de 230V staat en het niet uitmaakt hoe die in de schakelkast vertrekken.
Waar het hier om gaat is de spanning tov de aarde. Tss fase en aarde is diezelfde 230V, tss nul leider en aarde 0V vandaar de naam nul leider.
Door nu de nul te onderbreken in de schakelaar blijft die fase op uw lamp zitten maar is er geen 230V meer op de lamphouder maar wel op één klem tov de aarde en net dit veroorzaakt die wervelstromen in de lamp.
Als u daarentegen de fase onderbreekt heeft u tov de aarde een nul potentiaal op uw lamphouder.
Vandaar mijn oplossing om in de schakelkast de draden te wisselen omdat dit in de installatie niet evident is

Andere antwoorden (2)

Mooi fenomeen hé? Ik had jaren geleden eens hetzelfde in een keuken. In die keuken had ik onder de wandkeukenkastjes een Philineabuislampje, dat is zo'n buisje met een gloeidraad, en een plafonnière waarin een gewone gloeilamp zat.

Die plafonnière begon op zeker moment ook, terwijl die uit stond, regelmatig korte tijd spontaan te gloeien. Echt helder licht was het niet en die deed het altijd alleen 's-avonds tussen 9 en 10 uur. Hij heeft dit zeker 'n half jaar zo gedaan.

Het philineabuisje begon een aantal weken later diep in de nacht met z'n lichtvoorstellingen. Ik moest m'n bed uit voor het toilet en kwam langs de keuken en zag dat er licht brandde. Ik keek in de keuken en zag dat het buislampje een beetje vreemd licht aan het verspreiden was. De schakelaar stond uit! Ik deed de schakelaar aan en het buisje gaf direct normaal licht. De schakelaar weer uit en het buisje ging uit. Ik kwam met m'n hand in de buurt van het buisje en het gloeien begon weer.
Dit fenomeen heeft maar kort geduurd, ik heb het tenminste niet meer gezien.

Wat het is geweest? geen idee. Ik dacht eerst aan vervuilde contacten in de schakelaars waardoor misschien
lekspanning over de contacten toch een beetje de kring sloten waardoor de zwakke stroom de lampen toch enigszins voedden. Maar dat was niet aan de hand.

Dus, geen idee wat dit veroorzaken kan. Geesten....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meten is weten.

Er is een verschil tussen een ingedraaide en losse spaarlamp.
Dus een multimeter pakken en kijken op een spanning op de draden staat als het contact uit is.

Daarna meten of er een stroom blijft lopen, met de lamp aangesloten.

NB. oppassen met elektriciteit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oorzaken kunnen er velen zijn;
iets simpels in huis, een grote "vervuiler" in de buurt of een zendmast heel dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gloeilamp doet niks als er een kleine stroom doorheen loopt, daar moet veel doorheen om de draad heet te laten worden, dus er kan een stroompje lopen, zonder dat je iets ziet.
Omdat een spaarlamp veel zuiniger is en ook anders werkt, gaat die "raar" doen.